سینما

پیرمردکارگردان‌هایی که قصد بازنشستگی ندارند

شاید برای برخی افراد دهه ۸۰ و ۹۰ زندگی نشانه‌ای از رکود فعالیت جسمی و اجتماعی تلقی شود اما پنج سینماگر- کارگردان برجسته حال حاضر جهان ثابت کرده‌اند که سن فقط یک عدد است سالمندی نمی‌تواند، جلوی آنها را بگیرد.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: کلینیت ایستوود ۹۲ ساله، وودی آلن ۸۸ ساله، رایدلی اسکات ۸۶، فرانسیس فورد کاپولا ۸۴ و مارتین اسکورسیسی ۸۳ ساله و  پنج سینماگر – کارگردانی هستند که خیالی برای بازنشستگی ندارند و گویی مقرر کرده اند، رویاهایی خود را در سینما به عنوان بسیط ترین کارخانه رویاسازی جهان ادامه دهند.

ایستوود که سال ۲۰۲۱ فیلم سینمایی «گریه کن ماچو» را بازی و کارگردانی کرد، این روزها مشغول کارگردانی اثر جنایی – قضایی خود با عنوان «هئیت منصفه شماره ۲» است.

فیلمبرداری «هئیت منصفه شماره ۲» از ژوئن ۲۰۲۳ آغاز شد در ساوانا، جورجیا و لس آنجلس آغاز شد و در این پروژه سینمایی نیکولاس هولت و تونی کولت ایفای نقش می کنند.

باید کلینت ایستوود که به‌ خاطر فیلم های «نابخشوده» و «محبوب میلیون دلاری» دو جایزه اسکار را کسب کارگردانی را کسب کرده و بازی و کارگردانی فیلم های تحسین شده ای را در کارنامه حرفه ای خود دارد، می تواند توجه منتقدان را بار دیگر به خود جلب کند یا نه؟

وودی آلن ۸۸ ساله که راجر ایبرت منتقد فقید سینما او را «یک گنجینه سینما» توصیف کرده‌، گرچه سال گذشته از قصد خود برای خداحافظی از سینما پس از ساخت پنجاهمین فیلم خود خبر داد، اما به نظر می رسد نباید این موضوع را جدی گرفت.

این بازیگر و کارگردان طناز آمریکایی که بسیتر فیلم های خود را در نیویورک ساخته، پنجاهمین فیلم خود با عنوان «سکه شانس» را به تازگی در اروپا به پایان رسانده است.

اما کارگردان برنده جایزه اسکار و سانده فیلم های «پول را بردار و فرار کن» و «آنی هال»، با تازگی گفته اگر بتواند برای فیلم بعدی خود بودجه پیدا کند، آن را خواهد ساخت.

وودی آلن گفته داستانی دارد که در شهر نیویورک اتفاق می افتد و یکی از بهترین ایده هایی است که تا حالا به ذهنش رسیده است.

رایدلی اسکات ۸۶ نیز که اکنون فیلم سینمایی «ناپلئون» را در سراسر جهان به روی پرده دارد، ساخت قسمت دوم فیلم سینمایی اسکاری «گلادیاتور ۲» را آغاز کرده و قرار است ۲۲ نوامبر سال ۲۰۲۴ اکران جهانی شود.

«گلادیاتور» فیلمی تاریخی – حماسی سال ۲۰۰۰ با بازی راسل کرو، واکین فینیکس به نمایش در آمد و موفق با کسب ۵ جایزه اسکار در رشته های مختلف از جمله بازیگری برای راسل کرو شد و به فروشی ۴۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت.

رایدلی اسکات آثاری ارزنده ای از جمله «بیگانه»، «تلما و لوئیز»، «بلید رانر»، «هانیبال»، «سقوط شاهین سیاه»، «قلمرو بهشت» و «یک مشت دروغ» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.

فیلم فرانسیس فورد کاپولا خالق فیلم ماندگار «پدرخوانده» نیز این روزها مشغول پروژه حماسی و علمی – تخیلی «مگاپولیس» که با سرمایه شخصی خود است.

در این پروژه سینمایی آدام درایور، فارست ویتاکر، ناتالی امانوئل، جان ویت، لارنس فیشبرن و آبری پلازا به ایفای نقش می کنند. پرداخته‌اند.

هالیوود ریپورتر چند پیش در گزارشی خبر داد که «مگاپولیس» از ماه اکتبر مراحل ساخت آن اغاز شده بود، روزهای چندان خوشایندی را سپری نمی‌کند.

باید دید فرانسیس فورد کاپولا که طی دو دهه اخیر فیلم های چندان مطرحی نساخته موفق می شود با به سرانجام رساندن مگاپولیس از ذیل سایه «پدرخوانده» خارج شود.

مارتین اسکورسیسی ۸۳ ساله نیز که از وی به عنوان بهترین کارگردان جهان یاد می شود، قصد دارد با ساخت فیلمی جدید، هفتمین همکاری خود را با لوناردو دی کاپریو رقم بزند.

به تایید منابع خبری، کمپانی «اپل اورژینال فیلمز» حقوق هشتمین رمان پرفروش دیوید گرن به نام «The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny and Murder» را به دست آورده و اسکورسیزی و دی‌کاپریو قرار است به ترتیب کارگردان و بازیگر پروژه سینمایی آن باشند.

اسکورسیسی فیلمساز اسکاری اکنون فیلم سینمایی «قاتلان ماه کامل» را با بازی رابرت دنیرو و لئونارد دی کاپریو بر روی پرده نقره ای سینماهای جهان دارد.

اسکورسیسی چندی پیش در گفت وگو با مجله جی کیو گفته بود، حقیقت این است که تا اینجای کار رسیده ام و اگر بتوانم انرژی خود را جمع کنم شاید بتوانم چند فیلم دیگر بسازم و آنقدر می روم تا آنها به زور از کف زمین جمع ام کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا