سینما

به بهانه درگذشت رضا صفایی پور، خداحافظ «طوفان»

با درگذشت رضا صفایی پور، یکی دیگر از شمایل سینمای اکشن با پرده نقره ای خداحافظی کرد، بازیگری که با بدل کاری آغاز کرد اما «بدل» ندارد.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: رضا صفایی پور بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و معروف به «طوفان» روز یکشنبه ۲۶ آذر سال ۱۴۰۲ در ۷۴ سالگی در گذشت.

صفایی پور ۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد و در نوجوانی به خاطر داشتن اندامی ورزیده، وارد ورزش کشتی کج و موفق به کسب چند عنوان قهرمانی شد.

وی سال ۱۳۴۲ فعالیت در سینما را با بازی در فیلم « ترس و تاریکی» به کارگردانی محمد متوسلانی به عنوان بدلکار آغاز کرد.

اما نقطه عطف حرفه ای صفایی پور بازی در فیلم حادثه ای – اکشن «قهرمان» ساخته ژان نگولسکو کارگردان رومانیایی تبار آمریکایی بود.

فیلم «قهرمانان» سال ۱۹۷۰ میلادی محصول مشترک ایران و آمریکا با حضور بازیگرانی از جمله الکه زومر، استوارت ویتمن، بهروز وثوقی و پوری بنایی در ایران ساخته شد.

صفایی پور پیشتر در مصاحبه ای گفته بود، ژان نگولسکو به خاطر شباهت با استوارت ویتمن بازیگر مشهور آمریکایی او را برای «قهرمانان» انتخاب کرد.

و در همین مصاحبه گفته بود، ژان نگولسکو لقب «طوفان» را به وی داده است.

صفایی پور همچنین ز مواجه خود با استوارت ویتمن بازیگر سرشناس آمریکایی و نامزد جایزه اسکار گفته بود، «استوارت ویتمن وقتی من را دید گفت قراداد این را ببندید تا او را با خودم ببر، من با این(صفایی پور) هر نقشی را قبول می کنم.»

صفایی پور طی حدود ۶۰ فعالیت حرفه ای در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی از جمله «غلام ژاندارم»، «هفت دلاور»، «میرزا کوچک خان»، «کانی مانگا»، «ضربه آخر»,,، «خط آتش»، «چشم عقاب» و «پرچم های قلعه کاوه» آبفای نقش کرده است.

آخرین نقش آفرینی صفایی پور بازی در فیلم «گیج گاه» بود که همچنان بر روی پرده سینماهای کشور است.

صفایی پور در چند فیلم به عنوان بدل مرحوم فردین نیز ظاهر شده بود.

صفایی پور از «پرچم های قلعه کاوه» به عنوان بهترین فیلم در کارنامه بازیگری خود یاد کرده بود.

وی طی سالهای اخیر از پارکینسون رنج می برد و در مصاحبه ای گفته بود، محمد علی کلی با آن هیکل نتوانست جلوی پارکینسون مقاومت کند اما همه من همه سعی خود را کرده ام.

وی همچنین با ابراز رضایت از انتخاب حرفه بازیگری گفته بود: حرفه غلطی انتخاب نکردم می خواستم محبوب باشم نه مشهور.

روحش شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا