سینما

تمرکز بسیاری از جشنواره‌های دنیا به آثار امیدبخش است

پخش‌کننده سینما درباره کمرنگ شدن حضور بین‌المللی سینمای ایران گفت: تمرکز بسیاری از جشنواره‌های دنیا به آثار امید بخش است و سینمای کوتاه ما در سال‌های اخیر بیشتر به بخش ناامیدکننده پرداخته است.

به گزارش روزنه هنر، تولیدات فیلم کوتاه در چند سال اخیر افزایش یافته و شاید از هر شهرستان سالانه ۵۰ فیلم داشته باشیم اما از منظر کیفی این آثار گاه قابل توجه نیستند چراکه با بودجه اندکی به تولید می‌رسند.
این پخش‌کننده بین‌المللی فیلم کوتاه توضیح داد: بسیاری از آثاری که در سینمای کوتاه تولید می‌شود از منظر کارگردانی، بازی گرفتن و فیلمنامه دارای ضعف‌های بسیاری بوده و فقط با این نگاه است که فیلمی با زمان کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فیلم کوتاه است.
اعتماد با بیان اینکه برای استاندارد دانستن یک اثر کوتاه شاخص‌های متعددی وجود دارد، توضیح داد: سیاست جشنواره‌های درجه یک به سمتی رفته که علاوه بر خلاقیت، آثار باید سوژه خاص و بازی‌های خوب و درام قوی داشته باشد.

اهمیت امیدبخش بودن

نویسنده فیلمنامه «هم‌قفس» تاکید کرد: در سال‌های اخیر خیلی آثار ما به مسائل ناامیدکننده پرداختند و این درحالی است که تمرکز بسیاری از جشنواره‌های دنیا روی فیلم‌های امیدوارکننده است. فیلمسازان چنانچه می‌خواهند سطح آثارشان را ارتقا دهند، باید این امیدبخش بودن را مدنظر قرار دهند.
اعتماد با بیان اینکه سینمای دنیا پس از کرونا از دیدن تصاویر تلخ و عاری از امید خسته است، اظهار کرد: با تماشای فیلم‌های بلند و کوتاه در جشنواره‌های معتبر، این مهم را دیده‌ام که آثار امیدبخش شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

اهمیت مشاوران کاربلد

برنده جایزه مدیا آرت ژاپن گفت: در پنج سال اخیر مشکل اصلی ما در سینمای کوتاه فیلمنامه است و علاوه بر مشکل ساختاری در این بخش، درام داستانی قوی نداریم.
اعتماد یادآور شد: معتقدم ۸۰ درصد کارگردانان کار اولی ما در فیلم کوتاه، مشاور خوب نیاز دارند و در انتخاب این مشاوران باید دقت کنند.
به گفته وی، بسیاری از کسانی که به عنوان مشاور در فیلم کوتاه حضور دارند در سطح جهانی نامی ندارند و فقط در سطح استانی کارهایی را انجام داده‌اند.
این پخش‌کننده بین‌المللی سینمای کوتاه تصریح کرد: تولیدات افزایش یافته و این مهم احتمال ساخت فیلم خوب را افزایش می‌دهد اما همچنان باید بیاموزیم تا بدانیم فیلمنامه و فیلم استاندارد چیست و اگر بتوانیم با مشاوره‌های درست فیلمسازان جوان را راهنمایی کنیم، از هزینه کرد بیهوده برای فیلم‌هایی که شانسی ندارد جلوگیری کرده‌ایم.
اعتماد با بیان اینکه ۱۰ سال در عرصه فیلمنامه‌نویسی و پخش فیلم کوتاه و بلند فعالیت دارد، افزود: این بستر را فراهم کردیم که فیلمسازان مشاوره پیش از تولید را داشته باشند تا احتمال شکست را کاهش دهیم. پیشنهاد می‌دهم بدون مشاور قوی برای تولید فیلم کوتاه هزینه نشود زیرا فیلم کوتاه بیشتر برای اعتبارش به تولید می‌رسد، نه برای بازگشت سرمایه و برای خلق اثر ماندگار در این بخش کار می‌کنیم.

فیلم کوتاه مدیوم مینیمال سینماست

اعتماد با بیان اینکه فیلم کوتاه در جهان و فضای آکادمی مشق نیست، تاکید کرد: فیلم کوتاه یک مدیوم مینیمال از سینما است و فیلمسازان جوان به عنوان مشق به آن نگاه نکنند و باید فیلمسازان جوان به فیلم کوتاه اعتقاد داشته باشند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا