فرهنگ و جامعه

فرش آهنین بیجار ثبت جهانی شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: فرش آهنین بیجار پس از مدت ها پیگیری و تلاش و با حمایت «استاندار کردستان» ، ثبت جهانی شد.

حمیدرضا امانی روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: با پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی و خوشه فرش دست‌باف و با حمایت های ویژه استاندار کردستان ، برند فرش آهنین بیجار ثبت جهانی شد.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای دو برند فرش دستباف با نام های آهنین بیجار و تک پود سنندج است، اضافه کرد: با تشکیل خوشه صنعتی فرش در استان از سه سال گذشته تاکنون به طور ویژه امورات مربوط به ثبت جهانی این دو برند در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با بیان اینکه مستندات لازم مربوط به برندهای فرش دستباف استان تهیه و به مرکز ملی فرش ایران و سپس سازمان جهانی ارسال شد، بیان کرد: فعلا فرش بیجار ثبت جهانی شده است و بی شک در آینده ای نزدیک هم فرش یک پود سنندج هم ثبت جهانی خواهد شد.

امانی به مزایای ثبت جهانی فرش اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت آن رونق بازار فروش و صادرات این محصول ارزشمند در سطح جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش بیجار از دستاوردهای خوشه صنعتی فرش استان است، اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان متولی این خوشه است و با تلاش های انجام شده شاهد تحول در حوزه فرش دستباف استان خواهیم بود.

از اوایل دهه ۹۰ وعده ثبت جهانی فرش بیجار توسط مسئولان کشوری و استانی داده شده بود که عاقبت بعد از گذشت این همه سال به همت خوشه صنعتی فرش دستباف کردستان این مهم تحقق یافت.

در حال حاضر در کردستان ۹۰ هزار بافنده فرش به صورت غیررسمی و ۵۰ هزار به صورت رسمی فعالیت دارند و سالانه هم ۱۸۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان تولید می شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا