سینما

کارگردان جن گیر درگذشت

به گزارش روزنه هنر، ویلیام فریدکین، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس برجسته آمریکایی در ۸۷ سالگی درگذشت.

این هنرمند دارنده جوایز اسکار و گلدن‌گلوب به دلیل آثارش از جمله «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» در بین علاقه‌مندان سینما مشهور است.

ویلیام فریدکین کارگردان سینما و تلویزیون است. وی سال ۱۳۱۴ چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار ویلیام فریدکین می‌توان به کارگردانی فیلم جن گیر، فیلم گشت زنی و فیلم Rampage اشاره کرد.

ویلیام فریدکین کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۴۷ در ۳۳ سالگی در فیلم The Night They Raided Minsky’s به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم جن گیر، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای ویلیام فریدکین محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون جیسون روباردز، Britt Ekland، Norman Wisdom و Forrest Tucker را تجربه کرد.

ویلیام فریدکین در سال ۱۳۵۲ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم ویلیام فریدکین در این سال، فعالیت در فیلم جن گیر به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی ویلیام فریدکین فعالیت در فیلم جن گیر بوده است. ویلیام فریدکین سال ۱۳۵۲ در ۳۸ سالگی فیلم جن گیر را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. از ویلیام فریدکین نقل قول شده است که برای کارگردانی در فیلم جن گیر و همکاریش با عوامل و بازیگران اعلام رضایت کرده است. ویلیام فریدکین توانست با فعالیت در فیلم جن گیر تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر الن برستین، ماکس فون سیدو، لیندا بلر و لی جی. کاب توانست سطح کاری او را متحول کند.

ویلیام فریدکین علاوه‌بر فیلم جن گیر، سال ۱۳۵۹ در ۴۵ سالگی فیلم گشت زنی را کارگردانی کرده است. ویلیام فریدکین این‌بار با هنرمندانی چون آل پاچینو، پل سوروینو، کارن آلن و Richard Cox همکاری داشت.

با اینکه ویلیام فریدکین را بیشتر بعنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. ویلیام فریدکین علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار ویلیام فریدکین در حرفه‌ی نویسنده، فیلم شیطان و پدر امورت، فیلم Rampage، فیلم To Live and Die in L.A. و فیلم گشت زنی است.

در مجموع در کارنامه ۸۳ ساله و بیوگرافی ویلیام فریدکین آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی ویلیام فریدکین و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار ویلیام فریدکین در منظوم سر بزنید. همه ۱۸ اثر مهم ویلیام فریدکین در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار ویلیام فریدکین در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر ویلیام فریدکین در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی ویلیام فریدکین درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی ویلیام فریدکین بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، فیلم جن گیر محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی ویلیام فریدکین کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم Deal of the Century محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا