سینما

آرش میراحمدی، بیکاری، بی‌پولی، افسردگی، سرطان، دق و کات!

کمتر از یک ماه پیش بود، مرحوم آرش میراحمدی با انتشار ویدئویی و اعلام خبر ابتلای خود به سرطان پانکراس همه را بهت زده کرد و در حالیکه همه به درمان وی امیدوار بودند، مرگ را غافلگیرانه در ۵۲ سالگی در آغوش کشید!


به گزارش روزنه هنر، مرحوم میراحمدی سال ۱۳۶۳ و از ۱۳ سالگی با حضور در فیلم «بی بی چلچه» مرحوم کیومرث پوراحمد پا به سینما گذاشت و سیر تطور خود را همزمان با تحصیل در رشته هنرهای نمایشی با شوهای تلویزیونی از خنده بازار تا بچه محل ادامه داد.
با همه توانایی ها، مرحوم میراحمدی همچون مهران مدیری همقطار دیرپای خود نتوانست موفق شود اما ادامه داد تا افتاد به «سیکل مرگ» و به قول مارال فرجاد بیکاری، بی پولی، افسردگی، میگرن، دق کردن و نهایت مردن.
مارال فرجاد بازیگری که دست بر قضا با سرطان دست پنجه نرم می کند، پس از فوت مرحوم میراحمدی در پستی با مخاطب قراردادن سینماگران، از حقیقتی تلخ بیکاری وی طی دو سال گذشته خبر داد و نوشت: «بازیگرها(کلا آدم ها) از بیکاری، بی پولی. افسردگی میگیرن، سرطان میگیرن، دق میکنن، و در نهایت میمیرن. سریال ها و فیلم ها فقط برای یک عده بازیگر نیست… حق همه هست… لطفا تا قبل از اینکه بمیریم بفکر هم باشیم.»
گفته به حقی است؛ اکنون ۴۱۷ بازیگر در صنف بازیگران خانه سینما ثبت رسمی شده اند، به این تعداد خیل گسترده ای از بازیگران تئاتر، فارغ التحصیلان بازیگری از دانشگاه ها و آموزشگاه ها بازیگری اضافه کنیم اما سهم آنان از پرده نقره ای چیست؟
به نگاهی به آمار اکران های دو سال گذشته که مرحوم میراحمدی بیکار بود، می توان فهمید چند و فقط چند بازیگر پرکار بودند و اکران به اکران فیلم داشتند.
حالا درد بیکاری جای خود، با رنج بی پولی چه می شود کرد؟ ۲۱ شهریور سال ۱۳۹۳ بود که صندوق بیمه بیکاری پس از هشت سال پیگیری، در خانه سینما تاسیس و مقرر شد در آینده به صندوقی بزرگ‌تر برای حمایت از اهالی سینما و سینماگران تبدیل شود!
اما فروردین سال ۱۳۹۵ بود که اعلام شد وضعیت بیمه بیکاری هنرمندان که از سال ۹۳ با هدف کمک به هنرمندان و به خصوص سینماگران بیکار تشکیل شد؛ نامشخص است!

اکنون بار دیگر زمزمه تشکیل بیمه بیکاری هنرمندان شنیده می شود؛ ظاهرا در دو سال گذشته آیین‌نامه آن تصویب و ابلاغ شد اما به دلیل عدم تخصیص منابع و تشکیل نشدن ساختاری که شامل یک کارگروه ویژه بود با تاخیر مواجه شده و وعده داده اند از ابتدای سال آینده بیمه بیکاری هنرمندان عضو صندوق انجام پذیرد.

تا سال آینده گرچه زمان درازی نمانده اما کاش می شد بازیگرانی را یافت که غم نان بر بیکاری آنان افزون شده و هنوز دچار افسردگی نشده اند. یا اینکه هنوز تصمیمی برای انتشار خبر ابتلا خود به سرطان نگرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا