سینما

مارتین اسکورسیسی اونا و ناصر تقوایی ما

مارتین اسکوسیسی و ناصر تقوایی نقطه اشتراکات زیادی دارند از جمله اینکه هر دو تقریبا هم سن هستند، کارگردانانی صاحب سبک و پیشگام بوده اند و فیلم های خوب ساخته اند اما یک نقطه افتراق دارند اینکه یکی مدام مشغول فیلمسازیست و دیگر مدتهاست فیلمی نساخته!

به گزارش روزنه هنر، مارتین اسکورسیسی ۸۱ ساله که اکنون فیلم «قاتلان ماه کامل» با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو را اکران جهانی دارد و با این فیلم بزرگترین منتقدان سینمایی را به حیرت واداشته، از ساخت چند فیلم در سال های پیش روی خود خبر داده است.

وی در گفت وگو با مجله جی کیو گفته، حقیقت این است که تا اینجای کار رسیده ام و اگر بتوانم انرژی خود را جمع کنم شاید بتوانم چند فیلم دیگر بسازم.

مارتین اسکورسیسی همچنین گفته، ۸۱ سالم می شود و نمی دانم آنقدر می روم تا آنها به زور از کف زمین جمع ام کنند!

مارتین اسکورسیسی از ۲۴ سال پیش یعنی سال ۱۹۹۹ تا کنون با احتساب «قاتلان ماه کامل» ۹ فیلم شامل «احیای مردگان»، «دارو دسته نیویورکی ها» «هوانورد»، «رفتگان، «جزیره شاتر»، «هوگو»، «گرگ وال استریت»، «سکوت»، «مرد ایرلندی» را ساخته و طی این مدت قدر دیده است.

اما.ناصر تقوایی ما، از سال ۱۳۸۰ و طی ۲۲ سال گذشته پس از «کاغذ بی خط» هیچ فیلمی نساخته!
ناصر تقوایی از جمله کارگردانان موفق موج نو سینمایی ایران است. یکی از ماندگارترین سریال تاریخ تصویری ایران به نام «دایی جان ناپلئون» را ساخته است. ساخت مستندهای بی نظیر «اربعین» و «باد جن» را در کارنامه دارد.

در «آرامش در حضور دیگران»، «نفرین» و «ناخدا خورشید» بهترین اقتباس سینمایی از آثار کلاسیک ادبی از میکا والتری و ارنست همینگوی را داشته است.
با فوجی از بهترین بازیگران سینما از بهروز وثوقی و سعید راد تا اکبر عبدی و خسرو شکیبایی همکاری داشته است.

فیلم های او در معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان به نمایش در آمده و چند جایزه مهم سینمایی از جشنواره سانفرانسیسکو، لوکارنو و ونیز تا سپاس و فجر کسب کرده است.

اما چرا ناصر تقوایی طی ۲۴ سال گذشته فیلمی نساخته؟ این سوال در افواه عام سینمایی پاسخ رایجی دارد و اینکه نخواسته فیلم بسازد و اینکه نخواستند که فیلم بسازد!

به هر علت سینمایی ایران از ناصر تقوایی محروم شد.

فیلمساز – مولفی که می توانست همچون همقطار آمریکایی خود منتقدان را به حیرت وادارد، گفته می‌شود به آلزایمر مبتلا شده است.

شاید آلزایمر سبب شود ناصر تقوایی سینما را فراموش کند اما سینما او را از یاد نخواهد برد هرچند نتوانست مانند مارتین اسکورسیسی فیلم بسازد و فیلم بسازد.

امید غیاثوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا