سینما

عربستان و مگاپروژه سینمایی «جنگجوی صحرا»؛ ۳۰۰ دیگری در راه است؟

عربستان سعودی در چارچوب رفرم‌های بنیادی، به سینما تمایل ویژه‌ای داشته و تولید مگاپروژه «جنگجوی صحرا» (the Desert Warrior) را باید در راستای دریافت مقامات این کشور از کارکردهای این هنر – صنعت – سرگرمی تحلیل کرد.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: نخستین سالن سینمایی در عربستان سعودی سال ۲۰۱۸ و پس از ۳۵ سال بازگشایی شد و در چارچوب طرح های بلندپروازانه سینمایی، مقامات سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۵۰ پردیس سینمایی با بیش از ۲۵۰۰ پرده سینما با هدف جذب درآمد بیش از یک میلیارد دلاری در این کشور ساخته شود.
در عین حال عربستان سعودی طی سال های اخیر جشنواره سینمایی دریای سرخ را راه اندازی و از جمعی از مشهورترین سینماگران میزبانی کرده و طی پنج سال گذشته سینماهای این کشور از سال ۲۰۱۸ تا کنون ۱۴۳ میلیون دلار درآمد داشته است.
این در حالیست که صندوق توسعه فرهنگی عربستان سعودی برنامه مالی ۲۳۴ میلیون دلاری بخش سینما در سال ۲۰۲۳ میلادی را راه اندازی کرده است.
به پشتوانه اختصاص چنین بودجه های، تولید جدیدترین و بلندپروازانه ترین سعودی ها، تولید مگاپروژه ای سینمایی ۱۴۰ میلیون دلاری «جنگجوی صحرا» به کارگردانی روپرت وایت کارگردان فیلم پرفروش «خیزش سیاره میمون ها» آغاز شده است.
به گفته منابع خبری موضوع «جنگجوی صحرا» به ماجرای جنگ «ذیقار» و تقابل لشکر اعراب با سپاه خسروپرویز پادشاه ایران می پردازد.
نقش های کلیدی فیلم به «بن کینگزلی» هنرپیشه مشهور و محبوب انگلیسی و برنده جایزه اسکار و نیز «آنتونی مک کی» بازیگر نقش «فالکون» در دنیای مارول واگذار شده که نشان می دهد، سعودی با چنین انتخاب های، به تسخیر گیشه های جهانی برای فیلم خود چشم دوخته اند.
اما نکته اینجاست که چرا سعودی ها با آن تاریخ پر فراز نشیب، مگاپروژه سینمایی را خود را به چنین ماجرایی و که ذات تقابل با ایرانیان دارد، برگزیده اند.
گرچه رابطه ایران و عربستان پس از هفت سال از سر گرفته شده اما حاشیه نشست وزیران خارجه و مسابقه فوتبال سپاهان و الاتحاد نشان داده، دیوار اعتماد بین دو کشور کوتاه نشده که هیچ، ریاض قصد دارد با ابزار سینما، به رویارویی با بزرگترین و قوی ترین رقیب منطقه ای خود از قضا دیرپاترین سینما را در منطقه دارد، برود.
سال ۲۰۰۶ اکران فیلم «۳۰۰» که در آن چهره ای متحوش، بدوی، کریه المنظر و خون ریز از ایرانیان باستان ارائه می داد، با مخالف شدید ایرانیان و مسولان سینمایی کشور مواجه شد.
فرض بر اینکه «جنگجوی صحرا» به سیاق «۳۰۰» عمل کند، آیا مسولان سینمایی آماده مقابله هستند.
و اصلا اینکه با بودجه ۴۸۲ میلیارد تومانی سینمایی ایران می توان فیلمی در قد قواره «جنگجوی صحرا» با هزینه ۷۰ هزار میلیادر تومانی ساخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا