سینما

آفت‌های سینمای کمدی بفروش رکوردشکنی تاریخی فیلم‌های «کمدی» گرچه به گیشه رونق داده اما برای سینما کشور خالی از آفت نیست.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ فیلم اکران شده و بر اساس آمارها طی ۶ ماه گذشته، سینمایی کشور به رکورد تاریخی فروش ۵۰۰ میلیارد تومان دست یافته است.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: در بین فیلم های اکران شده همه نوع ژانری مشاهده می شود، از کمدی و کودک و اجتماعی، تا دفاع مقدس و سیاسی؛ اما کمدی ها نقش مهمی در فروش ۵۰۰ میلیارد تومانی داشته اند.
«فسیل» بیشترین سهم را در رکوردشکنی فروش سینما داشته و با فروش ۲۶۷ میلیارد تومان طی حدود هفت ماه اکران رکورد فروش طی چهار دهه اخیر را شکست.
«شهر هرت» دیگر فیلم کمدی با بازی پژمان جمشیدی از زمان اکران تا کنون حدود ۶۸ میلیارد تومان فروخته است.
فیلم کمدی «هتل» با حضور پژمان جمشیدی نیز شروع طوفانی داشته و تا کنون به فروش حدود ۲۱ میلیارد تومان دست یافته است.
مجموع فروش این سه فیلم ۳۵۶ میلیارد تومان بوده و ۳۲ فیلم دیگر ۱۴۴ میلیارد تومان دشت کرده اند که اگر این رقم را بر ۳۲ فیلم دیگر با موضوع کودک، اجتماعی، دفاع مقدس و سیاسی و با ستارگانی شامل محسن تنابنده، لیلا حاتمی، جواد عزتی، رضا کیانیان و الناز شاکردوست و کارگردانی چون کمال تبریری و نوید محمودی تقسیم کنیم، کرایه آمد و رفت عوامل این فیلم ها هم نمی شود!
اینکه چرا مخاطبان کمدی را می پسندد دلایل متعددی دارد که یک مورد آن را پیمان قاسم خانی در واکنش پرمخاطب شدن «فسیل» عنوان کرده و گفته، این روزها فقط به سینما می‌رویم تا یک فیلم سرگرم‌کننده ببینیم و یکی دو ساعت بدبختی‌هایمان را فراموش کنیم.
اما توفیق فیلم های طنز در گیشه گرچه مطلوب است اما آفت های دارد.
تغییر ذائقه سینمایی مردم و تمایل آنها برای تماشای فیلم های کمدی هرچند سبب رونق اقتصاد سینما شده، اما افول استقبال از گونه های دیگر نظیر اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان موضوع مهمی است که باید ریشه ها و علل آن بررسی شود.
کم رنگ شدن تولید فیلم با مضامین مختلف ذیل سایه سنگین آثار طنز، ره آوردی جز کوچ فیلمسازان به ساخت چنین فیلم هایی ندارد و آن وقت اگر نظارتی صورت نگیرد، عرصه برای جولان طنزهای «بفروش» و گدای خنده و خالی از محتوا بر پرده سینما مهیا می شود.
آفت دیگر را باید در صحبت های اکبر عبدی که چندی پیش درباره وضعیت این روزهای سینمای ایران به آن اشاره کرد، یافت.
وی گفته است: یک زمانی در سینمای ایران، «مادر» و «اجاره‌نشین‌ها» ساخته می‌شد اما برخی فیلم‌هایی که امروز ساخته می‌شود شباهتی با فیلم های فاخر سینمای ایران ندارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا