رادیو و تلویزیون

«پایتخت ۷» نوروز به آنتن می رسد؟

این روزها بحث بر سر سریال «پایتخت» و ماجراهای طنز خانواده «معمولی»، روند «غیرمعمولی» گرفته و تولید آن را در ابهام قرار داده است.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت:  «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از دیرپاترین سریال های تلویزیونی است که تا کنون در بیش از یک دهه گذشته در ۶ فصل ساخته شده است.
سال ۱۳۹۰ نخستین فصل این سریال با بازی محسن تنابنده، احمد مهران فر، علیرضا خمسه، ریما رامین فر و نسرین نصرتی
آغاز شد و فصل های بعد به ترتیب در سال های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴، ۱۳۹۷، ۱۳۹۹ با پیوستن بازیگران دیگر از جمله، هومن حاجی‌عبداللهی، مهران احمدی و بهرام افشاری ادامه یافت.
سریال «پایتخت» به شرح اتفاقات و موقعیت های طنز برای خانواده‌ای مازندرانی به نام فامیل «معمولی» می پردازد که در محور این اتفاقات «نقی معمولی» با بازی محسن تابنده قرار دارد.
پیش از اینکه طی روزهای اخیر بحث در مورد ساخت فصل جدید «پایتخت» بالا بگیرد، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا وسیما هشتم اردیبهشت سال جاری درباره تعطیلی این سریال گفت: صداوسیما تصمیمی مبنی بر جمع کردن این مجموعه نداشته و ندارد. عوامل سریال «پایتخت» بین خود اختلاف نظر دارند.
این در حالی بود که «مهدی فرجی» ناظر صدا و سیما در تولید «پایتخت» یک هفته پیش از اظهارات جبلی، از احتمال بسته شدن پرونده ساخت سریال «پایتخت» خبر داد و گفته بود، بعید می‌دانم فصل جدیدی از آن تولید شود چون یک مقداری کار سخت شده، آدم‌ها از هم جدا شدند و دور افتادند و درگیرِ کارهای دیگر شدند.
اما اظهارات جبلی با واکنش هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش «رحمت خروس» در سریال پایتخت روبرو شد.
وی ۹ اردیبهشت سال جاری با انتشار عکسی از دورهمی بازیگران «پایتخت» در صفحه مجازی خود نوشت: این هم از ما. یک خانواده‌ایم بدون کوچکترین مشکل و مسئله‌ای در کنار هم. مشکل از ما نیست.
اوایل آبان ماه درز خبر دیدار یکی از عوامل «پایتخت» با جبلی، بار دیگر گمانه ها برای احتمال ساخت این سریال را تقویت کرد اما ۷ آبان جاری روابط عمومی مرکز سیما فیلم در اطلاعیه ای آب پاکی را بدست همه ریخت و اعلام کرد: ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» در صورت به نتیجه رسیدن رایزنی‌ مدیران این مرکز با تهیه‌کننده و کارگردان آن به مرحله تولید وارد خواهد شد.
اما در حالیکه موضوع ساخت «پایتخت» به سرانجام نرسیده، گزارش یکی از خبرگزاری ها در مورد راه انداز پویش «فارس من» مبتنی بر طرح دغدغه مخاطبان به همکاری رسانه ملی بدر مورد محسن تنابنده به دلیل مواضع وی در اغتشاشات سال گذشته مسیر ساخت این سریال را ناهموار کرده است.
به هر روی سریال «پایتخت» در نوع خود بدلیل سابقه تولید چند فصل، کار بی نظیری است و دیگر اینکه مردم از این سریال خاطره دارند و تماشای آن برای ساعتی حال خوشی به مردم و جامعه تزریق می کند و نتایج نظرسنجی های نیز همواره بر استقبال  گسترده از این سریال صحه می گذارد.
اما نکته مهم دیگر اینکه سریال پایتخت از نگاه مقامات ارشد نظام دور نمانده است.
سیروس مقدم کارگردان سریال ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۶ گفته بود، زمانی موسسه اوج ترغیب به همکاری با پروژه در ساخت «پایتخت ۵» گرفت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه‌ای خصوصی با چند کارگردان، جزییات این سریال را تحلیل کردند و حتی نام شخصیت‌های سریال را به زبان آوردند و سراغ آنها را گرفتند و این مسئله دل دست‌اندرکاران اوج را قرص کرد.
در ضمن نباید فراموش کنیم زمانی که رهبری در شهریور سال ۱۳۹۳ در پی جراحی در بیمارستان بستری بودند و هنرمندان به عیادت ایشان رفتند، به سیروس مقدم که در جمع عیادت کنندگان حضور داشت، گفتند: یک تکه‌هایی از این کار شما را دیدم. … «پایتخت». خیلی خوب بود. یک فیلم ایرانی. من همیشه اعتراضم به هنرمندان این است که حتی دیالوگ‌ها را از روی کپی‌های فرنگی انتخاب می‌کنید. این، خب خیلی غلط و بد است. این نه، یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا