نمایش خانگی

مروری بر سریال‌های پرستاره شبکه نمایش خانگی به بهانه انتشار و پخش سریال «سرزمین مادری» | آسمان پرستاره سریال‌ها

با انتشار سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی در تلوبیون، پای ستاره‌های مطرح سینما بار دیگر به شبکه نمایش خانگی باز شده است؛ سریالی پر ستاره که می‌بایست اوایل دهه نود، اتفاق مهمی را در تلویزیون رقم بزند اما حواشی و اعتراض‌ها باعث شد سرنوشت آن پلتفرم‌ها گره بخورد.  از سوی دیگر این روزها شاهد سریال جدیدی به نام «هفت» هم در شبکه نمایش خانگی هستیم؛ سریالی به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده که از قضا آن هم اثری پرستاره است. به این بهانه مروری داریم بر سریال‌های پرستاره شبکه نمایش خانگی.

به گزارش روزنه هنر، در این مطلب سعی داریم به این مسئله بپردازیم که حضور ستاره‌ها تا چه حد می‌تواند موفقیت یک اثر را تضمین کند. به همین دلیل دست روی آثار موفق و ناموفقی گذاشته‌ایم که با حضور ستاره‌های مختلف ساخته شده‌اند.

سرزمین مادری | کمال تبریزی | ۱۳۸۹

سریال «سرزمین مادری» قدمت بیشتری از تمام سریال‌هایی دارد که در دهه نود در شبکه نمایش خانگی منتشر شدند. سریالی که متعلق به تلویزیون بود و به خاطر حواشی و اعتراض‌هایی که پیش آمد سال‌ها اجازه پخش پیدا نکرد. حالا اما بالاخره طلسم آن شکسته و حضور ستاره‌های این سریال به شبکه نمایش خانگی رنگ و روی دیگری داده است. «سرزمین مادری» در سه فاز، زندگی رهی را در سه دور سنی مختلف به تصویر می‌کشد و کمال تبریزی برای هر فاز، پای بازیگران مطرحی را به سریالش باز کرده است. درست است که بخش مهمی از بار سریال روی دوش علی شادمان دوازده ساله است اما در فصل اول بازی ملموس و قدرتمند امیر آقایی، بیتا فرهی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار و … به شکل‌گیری وقایع کمک زیادی کرده است. در فصل‌های بعد پای شهاب حسینی، نیکی کریمی، جواد عزتی، محسن تنابنده، بابک حمیدیان، سعید راد و … هم به میان خواهد آمد.

قلب یخی ۳ | سامان مقدم | ۱۳۹۱

سال ۱۳۹۱ در شرایطی که هنوز شبکه نمایش خانگی به محفلی برای حضور ستاره‌های سینما بدل نشده بود، سامان مقدم فصل سوم سریال «قلب یخی» را با حضور گسترده ستاره‌های سینما ساخت. نکته مهم اینکه فصل سوم این سریال هیچ ارتباط معنایی و ساختاری با دو فصل قبل نداشت و فقط عنوان آن را یدک می‌کشید. اولین بار بود که پای ستاره‌هایی مثل هدیه تهرانی و رضا عطاران به شبکه نمایش خانگی باز می‌شد. مهران مدیری هم بعد از ساخت «قهوه تلخ» کنار این بازیگران قرار گرفت و ترکیب جالبی را تشکیل داد. علاوه بر آنها، رضا کیانیان، طناز طباطبایی، هانیه توسلی، امیر آقایی، سحر دولتشاهی، حسین یاری و … هم جزو بازیگران سریال بودند. «قلب یخی۳» به خاطر حضور این بازیگران مطرح، می‌توانست به اثری درخشان در شبکه نمایش خانگی تبدیل شود اما به خاطر وقفه‌های مداومی که در توزیع آن پیش می‌آمد، بخش مهمی از مخاطبان، اواسط راه از تماشای ادامه سریال پشیمان شدند و نهایتا آنطور که باید دیده نشد.

شهرزاد | حسن فتحی | ۱۳۹۴

«شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی، اتفاق بسیار مهمی را در شبکه نمایش خانگی رقم زد. بازیگران مطرح نسل‌های مختلف سینما و تلویزیون برای بازی در این سریال کنار هم قرار گرفتند و با هدایت حسن فتحی، مجموعه‌ای بسیار موفق پیش روی مخاطبان گذاشتند. بخش مهمی از موفقیت سریال به ترکیب ویژه بازیگران آن با حضور علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پریناز ایزدیار، مصطفی زمانی، جمشید هاشم‌پور، رضا کیانیان، امیر جعفری، ابوالفضل پورعرب و … برمی‌گشت و البته صدای محسن چاوشی که به عنوان مکمل فضای احساسی سریال نقش مهمی ایفا می‌کرد. «شهرزاد» در فصل یک توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند اما در فصل دو با پایان بازی علی نصیریان و همچنین پررنگ شدن وقایع سیاسی، مخاطبان تا حدی از آن فاصله گرفتند. درست است که فصل سوم وضعیت به سمت‌وسوی بهتری سوق پیدا کرد اما هیچ‌وقت به قدرت فصل یک نرسید.

نهنگ آبی | فریدون جیرانی | ۱۳۹۷

«نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی نمونه مهمی از سریال‌هایی بود که با وجود داشتن ستاره در ترکیب بازیگرانش، به موفقیتی دست پیدا نکرد. لیلا حاتمی با این سریال بود که برای اولین بار پا به شبکه نمایش خانگی می‌گذاشت و انتظار می‌رفت حضور او به اتفاق بسیار مهمی در این سریال بدل شود. علاوه بر او می‌شد روی قدرت بازی ساعد سهیلی، ویشکا آسایش، مصطفی زمانی، آزاده صمدی و … هم حساب ویژه‌ای باز کرد. با این حال با وجود تلاش‌های بسیار کارگردان و بازیگران، نتیجه سریال آنطور که باید موفقیت‌آمیز نبود. اواسط کار، لیلا حاتمی از بازی در پروژه انصراف داد و تغییر فیلمنامه و پیش بردن ماجراها به سمت و سویی دیگر فضای سریال را از یکدستی خارج کرد. نهایتا مخاطبان «نهنگ آبی» ریزش پیدا کرد و پروژه با شکست روبه‌رو شد.

همگناه | مصطفی کیایی | ۱۳۹۸

بعد از سریال «شهرزاد»، «همگناه» توانست با دست گذاشتن روی ستاره‌های سینما در اولین قدمش برای ساخت سریال، موفق عمل کند. هدیه تهرانی که پیش‌تر در «قلب یخی۳» سابقه همکاری با شبکه نمایش خانگی را داشت، مجددا این تجربه را در «همگناه» تکرار کرد و روبه‌روی محسن کیایی به ایفای نقش پرداخت. پرویز پرستویی، هنگامه قاضیانی، حبیب رضایی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مهدی پاکدل و … هم با نقش‌افرینی در این سریال، مجموعه‌ای پرستاره تشکیل دادند که در کنار داستانی پرکشش، مخاطبان را تا پایان همراه نگاه می‌داشت. چند سال بعد مصطفی کیایی در جایگاه تهیه‌کننده و مهران احمدی به عنوان کارگردان، مجموعه «بی‌گناه» را تقریبا با چنین فرمولی پیش بردند اما نتوانست موفقیت «همگناه» را تکرار کنند.

آقازاده | بهرنگ توفیقی | ۱۳۹۹

در سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هم با نقش‌آفرینی گروهی از بازیگران ستاره مواجه بودیم. گرچه نقش اصلی سریال به بازیگری تازه‌کار به اسم پردیس پورعابدینی محول شده بود و بخش مهمی از اتفاق‌ها پیرامون رابطه او با سینا مهراد جریان داشت اما حضور امیر آقایی به برگ برنده سریال بدل شد و در کنار او بازی نیکی کریمی، امین حیایی، امین تارخ، جمشید هاشم‌پور و … باعث شد «اقازاده» به اثری خوش‌ساخت و پرمخاطب بدل شود. علاوه بر حضور بازیگران، سوژه حساس، داستان پرچالش، روابط مهم، حساب‌شده و جذاب میان شخصیت‌ها و همچنین دست گذاشتن روی اتفاق‌های واقعی هم عامل مهمی در جلب توجه مخاطبان بود.

می‌خواهم زنده بمانم | شهرام شاه‌حسینی | ۱۴۰۰

یکی از مهمترین ویژگی‌های سریال «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، ترکیب درست بازیگران و بازی دقیق و حرفه‌ای آنها در ایفای نقش‌ها بود. درست است که سریال داستان جذاب و فیلمنامه‌ی حساب‌شده و شخصیت‌پردازی درست و دقیقی داشت و در این بین گریم‌ها و لباس‌ها هم تا حدودی به ساخته شدن این فضا کمک کرده بودند اما این بازیگرها هستند که با بازی طبیعی و دور از اغراق و قابل درکشان احساساتمان را درگیر کردند. در این سریال شاه‌حسینی با دعوت از بازیگران مطرح سینما مثل حامد بهداد، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، مهران احمدی و … بازنمایی درست و دقیقی از دهه شصت انجام داد. حامد بهداد یکی از برگ برنده‌های این سریال بود. او در نقش امیر شایگان، بازی احساسی پیچیده‌ای به نمایش گذاشت و همراهی او با سحر دولتشاهی بسیار موفقیت‌آمیز بود.

یاغی | محمد کارت | ۱۴۰۱

سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت هم اثر پر ستاره‌ای بود. بخش مهمی از بار جذابیت سریال روی دوش علی شادمان بود؛ بازیگری که زمان بازی در این سریال، هنوز ستاره نشده بود و درواقع با نقش جاوید توانست محبوبیت بسیاری به دست بیاورد و در مرکز توجه‌ها قرار بگیرد. با این حال حضور سایر بازیگران مطرح سینما در کنار فیلمنامه حساب‌شده و کارگردانی قدرتمند کاملا به نفع این سریال تمام شد. پارسا پیروزفر در نقش بهمن، یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را به نمایش گذاشت و توانست در ظاهری موجه، شخصیتی مرموز را به درستی هدایت کند. طناز طباطبایی، نیکی کریمی، امیر جعفری و فرهاد اصلانی هم با گریم‌ها و ویژگی‌های متفاوتی که برایشان طراحی شده بود به‌خوبی کنار آمدند و توانستند حق مطلب را آنطور که فضای سریال طلب می‌کرد ادا کنند. «یاغی» هم از جمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود که توانست از حضور ستاره‌ها به نفع موفقیت اثر بهره ببرد.

هفت | کیارش اسدی‌زاده | ۱۴۰۲

سریال «هفت» کیارش اسدی‌زاده هم جزو آثار پر ستاره اخیر شبکه نمایش خانگی است. اولین قسمت این سریال سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد. محور اصلی سریال روی زندگی و رفاقت هفت شخصیت بنا شده که از میان آنها مینا ساداتی، نازنین بیاتی و حدیث میرامینی، جزو چهره‌های مطرح سینما هستند. علاوه بر اینها، ستاره‌هایی مثل مهدی هاشمی، نیکی کریمی، علی مصفا، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، هانیه توسلی، بابک حمیدیان هم در این سریال نقش دارند. شخصیت مهدی هاشمی تا حدودی در قسمت اول معرفی می‌شود و سایر بازیگران صرفا به عنوان مهمان‌های مهمانی مفصلی که «خان» با بازی هاشمی ترتیب داده با ماشین‌های مدل‌بالا سر می‌رسند و هنوز دقیق نمی‌دانیم نقش هرکدام از آنها در سریال چیست.

منبع: فیلم نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا