سینما

«همفری بوگارت»؛ شمایل یک سوپراستار 

«یک بازیگر وقتی می‌تواند خود را سوپراستار بداند که نام او حتی در کراچی به راحتی شنیده شود»، این نقل قول بازیگری است که با گذشت حدود ۷۰ سال از زمان فوت، نام او در هر نقطه ای از جهان شنیده می شود و همچنان محبوب است.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: ۲۵ دسامبر(چهارم دی) روز تولد همفری بوگارت است، بازیگری که نقش‌های وی به میراث نمادین در سینما تبدیل شده و برای همیشه زنده خواهد ماند.

همفری بوگارت معرف به «بوگی» ۲۵ دسامبر سال ۱۸۹۹ در نیویورک و در خانواده ای متمول متولد شد و از اوایل دهه ۲۰ میلادی بواسطه یکی از بستگان در یک استودیو به عنوان مدیر صحنه مشغول به کار شد.

اویل دهه ۳۰ میلادی بازی در سینما را آغاز کرد و در تعدادی فیلم از جمله «جنگل سنگی»، «فرشتگانی با چهره‌های کثیف» و «سلطان تبهکاران» در نقش های فرعی اما پررنگ ایفای نقش کرد.

اما سال ۱۹۴۱ نخستین نقش اول خود را در فیلم نوار «شاهین مالت» به کارگردانی جان هیوستن بازی کرد و از این فیلم به بعد بود، ستاره این سوپراستار هالیوود شروع به درخشش کرد.

اما بازی جذاب و درونی در درام تحسین شده «کازابلانکا» در سال ۱۹۴۲ ساخته مایکل کورتیز، از همفری بوگارت یک افسانه ساخت و «ریک بلین» را جاودانه کرد.

«داشتن و نداشتن»(۱۹۴۴) ساخته هوارد هاکس دیگر فیلم نوار ارزشمند در کارنامه همفری بوگارت است. نکته جالب اینکه بازی لورن باکال در این فیلم، سبب آشنایی این دو با یگدیگر و در نهایت به ازدواج ختم شد.

«گنج‌های سیرامادره»(۱۹۴۸) دیگر همکاری جان هیوستن با همفری بوگارت بود. اثری با مضمون طمع انسانی. تیپ همفری بوگارت در این فیلم، الهام بخش استیون اسپیلبرگ برای خلق ایندیانا جونز شد.

ژان لوک گدار کارگردان فرانسوی نیز در خلق شخصیت اصلی فیلم «از نفس افتاده»، از همفری بوگارت الهام گرفته بود.

سال ۱۹۵۱ جان هیوستن در «ملکه آفریقایی»، همفری بوگارت ستاره محبوب خود را بار دیگر مقابل دوربین برد و این اثر برای «بوگی» جایزه اسکار را در بیست و چهارمین دوره اعطای این جایزه سینمایی در پی داشت، در حالیکه رقیبی چون مارلون براندو در فیلم «اتوبوسی به نام هوس» را داشت.

«سابرینا»(۱۹۵۴) ساخته بیلی وایلدر و «کنتس پا برهنه»(۱۹۵۴) به کارگردانی جوزف ال منکیه‌ویچ از دیگر اثار تماشایی همفری بوگارت هستند. «هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری»(۱۹۵۶) ساخته مارک رابسون آخرین حضور همفری بوگارت بر روی پرده بود.

اما استعمال زیاد سیگار کار دست همفری بوگارت داد و در پی یک آزمایش در سال ۱۹۶۵، پزشکان تشخیص دادند که وی به سرطان مری مبتلا شده است.

همفری بوگارت به توصیه پزشکان تن به جراحی و شیمی درمانی داد اما از هیچکدام جواب نگرفت و سرانجام در ۱۴ ژانویه سال ۱۹۵۷ در ۵۷ سالگی درگذشت.

کاترین هپبورن آخرین دیدار خود و اسپنسر تریسی با همفری بوگارت را این گونه شرح داده است: «اسپنس دست روی شونه بوگی گذاشت و گفت: شب به خیر بوگی. بوگارت چشماش رو به سمت اسپنس برگردوند بوسه آرامی بر دست اسپنس زد و گفت: خداحافظ اسپنس. قلب اسپنس ایستاد. بالاخره فهمیده بود.»

نام همفری بوگارت از سوی بنیاد فیلم آمریکا در رده اول برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار دارد، بازیگری که تعبیر جالب او از سوپراستار، کار را برای هر بازیگری سخت و کسب جایگاه او را دست نیافتنی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا