سینما

یک سینما و چند «سرود کریسمس» و «اسکروج» 

آثار چارلز دیکنز از «اولیور تویست» تا «آرزوهای بزرگ» همواره مورد توجه فیلمسازان قرار داشته اما «سرود کریسمس» بیش از دیگر آثار وی محبوبیت یافته و نسخه های متعدد سینمایی، کارتونی، عروسکی و حتی سریال از آن ساخته شده است.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: «سرود کریسمس» در باب «بخشش و پرهیز از خساست»، داستان تاجر متمول اما خسیسی به نام «ابینزر اسکروج» است که دوست ندارد حتی یک پنی خرج کریسمس و فقرا و حتی «باب کراچت» منشی نیازمند خود کند اما ملاقات با روح «جیکوب مارلی» شریکش و نیز دیدار با روح کریسمس باعث تحول او می شود.

کتاب «سرود کریسمس» ۱۹ دسامبر سال ۱۸۴۳ میلادی منتشر شد و جلوه های درام آن برای چارلز دیکنز که افزون بر نویسندگی، دستی بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر داشت، اجرای صحنه ای آن جذاب بود و گفته می شود، وی نمایش «سرود کریسمس» را به صورت تک‌ نفره و با ایفای نقش در ۳۸ پرسوناز اثر در سراسر بریتانیا اجرا کرد.

«سرود کریسمس» از زمان انتشار تا کنون بارها با ابداعات منحصر به فرد به صحنه رفته اما سینما نیز توجه خاصی به این اثر نشان داده است.
یکی از قدیمی ترین نسخه سینمایی «سرود کریسمس»، فیلم «اسکروج» محصول سال ۱۹۳۵ به کارگردانی هنری ادوارد است.

سال ۱۹۵۱ نیز برایان دزموند هارتس با بازی آلستر سیم و  کاتلین هریسون فیلم «سرود کریسمس» را  روی پرده نقره ای بود.

رونالد نیم نیز سال ۱۹۷۱ نسخه موزیکال «سرود کریسمس» را با عنوان «اسکروج» ساخت و نقش اسکروج را به آلبرت فینی و جیکوب مارلی را به الک گینس داد.

والت دیسنی هم با اقتباس از اثر چارلز دیکنز، سینمایی انیمیشن «سرود کریسمس میکی ها» را در سال ۱۹۸۳ ساخت. بدون شک این نسخه «سرود کریسمس» مشهورترین نسخه از این اثر ادبی نزد مخاطبان ایرانی است و پخش مکرر آن در روزهای کریسمس نوستالژی شده است.

فیلم سینمایی عروسکی «سرود کریسمس به روایت ماپت ها» نیز سال ۱۹۹۲ با بازی مایکل کین به نمایش در آمد. «سرود کریسمس» ساخته دیوید جونز در سال ۱۹۹۹ و نیز نسخه انیمیشن سینمایی به همین نام به کارگردانی جیمی موراکامی سال ۲۰۰۱ با صداپیشگی کیت وینسلت و نیکولاس کیج ساخته شد.

سال ۲۰۰۹ نیز رابرت زمه کیس نسخه سه بعدی «سرد کریسمس»  را ساخت و نقش اسکروج را به جیم کری داد. همچنین سال ۲۰۲۲ نسخه انیمیشن دیگری از «سرود کریسمس» به کارگردانی استیو دونالی اکران شد.

نام اسکروچ سال های اخیر به نماد خساست تبدیل شده و بدون شک چارلز دیکنز شهرت خود، شهرت کتاب خود و اسکروج را مدیون سینما است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا