نمایش خانگی

به اکران آنلاین «سلفی با رستم» امیدوارم/ آشنایی با اسطوره‌ها و رواج کتابخوانی

حسین قناعت با اشاره به اینکه کودکان امروز شناخت کمتری نسبت به اسطوره‌های ایرانی دارند، تاکید کرد آشنایی با اسطوره‌ها و رواج کتابخوانی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایش در «سلفی با رستم» بود.
به گزارش روزنه هنر، حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی «سلفی با رستم» که این روزها در پلتفرم فیلم‌نت به صورت آنلاین اکران شده است در گفتگو با خبرنگار فیلم‌نت نیوز درباره شکل‌گیری ایده و ساختار این فیلم سینمایی اظهار کرد: سرگرمی کودکان و نوجوانان همیشه برای من مساله مهمی بوده و در همه آثارم این نکته را مدنظر داشتم که فیلمم حتماً حاوی جذابیتی باشد که کودکان و نوجوانان آن را با اشتیاق دنبال کنند و در کنار جذابیت، همواره ترجیحم بر این بوده که فیلم حرفی هم برای گفتن داشته باشد.

این فیلمساز مطرح سینمای کودک خاطرنشان کرد: به یاد دارم زمانی که کودک بودم در کتاب‌های درسی‌مان قصه رستم، اسفندیار و حتی آرش کمانگیر را که می‌خواندم برای من به عنوان یک کودک ۷ یا ۸ ساله این قصه‌ها و شخصیت‌ها بسیار جذاب بودند، به طوریکه این شخصیت‌های اسطوره‌ای از همان زمان در ذهنم نقش بسته‌اند. وقتی سال چهارم ابتدایی بودم در کتاب خواهرم که یک سال از من بزرگ‌تر بود شعر آرش کمانگیر زنده‌یاد سیاوش کسرایی را خواندم و این شعر آنقدر برایم جذاب بود که آن را حفظ کرده و بلند می‌خواندم و هنوز هم بخش‌هایی از آن را حفظ هستم.

کتاب‌های مدرسه دیگر به اسطوره‌های ایران نمی‌پردازند
قناعت با اشاره به وضعیت کتاب‌های درسی در حال حاضر بیان کرد: متاسفانه امروز کتاب‌های درسی مثل سابق به اسطوره‌های ایرانی نمی‌پردازند و به همین دلیل بسیاری از کودکان و نوجوانان اسطوره‌های ما را نمی‌شناسند. چندی پیش وقتی یکی از هم‌بازی‌های دختر ۱۲ ساله‌ام از من پرسید که رستم کیست برایم بسیار عجیب بود و همانجا احساس وظیفه کردم که به سهم خودم قدمی در جهت شناساندن این شخصیت‌های اسطوره‌ای بردارم.

وی افزود: مدت‌ها این دغدغه ذهن من را درگیر کرد و به دنبال راهکاری بودم که کودکان و نوجوانان را با شخصیت‌های اسطوره‌ای ایران زمین آشنا کنم و حتی قدمی برای رواج کتابخوانی و آشنایی بچه‌ها با «شاهنامه» که بخشی از تاریخ مملکتمان را به زبان حماسی روایت کرده است، بردارم چراکه به اعتقاد من خواندن «شاهنامه» برای هر ایرانی لازم است. این دغدغه در ذهنم بود تا اینکه رمانی خارجی «سیاه دل» را خواندم و نظرم را جلب کرد و احساس کردم که می‌توانم با اقتباس از این رمان به شخصیت‌های مدنظرم بپردازم. یکی از نگرانی‌هایی که پیش از ساخت فیلم «سلفی با رستم» داشتم این بود که مبادا نتوانم اثری درخور بسازم و کار کردن درباره کتاب بزرگ و حماسی شاهنامه برایم کمی نگران‌کننده بود که خوشبختانه با همراهی آقای آهنگری سرمایه‌گذار فیلم شرایط ساخت فراهم شد و وقتی «سلفی با رستم» را دیدم آن نگرانی کنار رفت و از ساخت این اثر سینمایی بسیار خوشحال شدم.

این کارگردان درباره اقتباس از رمان «سیاه دل» گفت: در واقع من ایده حضور شخصیت‌های اسطوره‌ای در زمان حاضر را از این رمان گرفتم و جنس فانتزی که در «سلفی با رستم» مشاهده می‌کنید از رمان «سیاه دل» آمده و طبیعتاً این رمان ارتباطی با شخصیت‌های «شاهنامه» فردوسی ندارد. نکته دیگر درباره ساخت این فیلم تلاش من برای رواج کتابخوانی است و من با این هدف و نگرش سریال «دیو و ماه پیشونی» را هم ساختم که خوشبختانه آن سریال هم با بازخورد بسیار خوبی روبرو شد.

کارگردان فیلم سینمایی «والدین امانتی» درباره راه‌های ارتباط با کودکان امروز اظهار کرد: جهان کودکان امروز با کودکان چند نسل قبل بسیار متفاوت است. بچه‌های امروزی به واسطه گسترش تکنولوژی و اینترنت و در دسترس بودن انواع کتاب‌ها به راحتی می‌توانند به پاسخ بسیاری از سوالات خود برسند. امروز برخی نویسنده‌ها «شاهنامه» را در نسخه‌های مختلف به نثر در آورده‌اند و چند نسخه از این کتاب بزرگ در بازار موجود است و کودکان به راحتی می‌توانند این کتاب‌ها را مطالعه کنند اما در زمان ما چنین کتاب‌هایی وجود نداشت. بچه‌های امروز را باید جدی بگیریم، آن‌ها به راحتی مجذوب آثار سینمایی نخواهند شد و به همین دلیل روی قصه‌هایی که می‌نویسیم باید کار کنیم. من روایت قصه برای کودکان را مسئله‌ای بسیار جدی می‌دانم و سعی نکردم با نگاهی ساده‌انگارانه و چند سکانس رقص و آواز صرف نظر کودکان را به فیلم جلب کنم.

قناعت درباره اکران فیلم «سلفی با رستم» در سینماها تصریح کرد: اکران فیلم در سینماها امروز فقط برای فیلم‌های کمدی شانس موفقیت دارد و در این بین سینمای کودک بسیار مظلوم است. متاسفانه قانونی وجود دارد که فیلم‌های کودک و نوجوان از ساعت ۱۹ به بعد نباید سانس داشته باشند در حالیکه خانواده‌ها در این ساعات معمولاً به سینما می‌روند و این وضعیت شانس موفقیت آثار کودک را به حداقل رسانده است. این قانون حتی در تابستان که مدارس تعطیل هستند هم وجود دارد و طبیعتاً در فروش فیلم تأثیر منفی داشت اما با این حال استقبال خوبی از «سلفی با رستم» شد و معمولاً با بازخورد خوبی هم از سوی مخاطبان روبرو بودم اما در شرایط حاضر، اکران آنلاین بستر بسیار خوبی برای دیده شدن آثار کودک است و فکر می‌کنم «سلفی با رستم» در پلتفرم فیلم‌نت می‌تواند موفقیت بیشتری داشته باشد. تا امروز که فصل امتحانات بود و به تازگی امتحانات پایان سال دانش‌آموزان به پایان رسیده نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی از میزان مخاطبان فیلم داشت اما با تجربه‌ای که در اکران فیلم‌های قبلی‌ام در این پلتفرم داشتم فکر می‌کنم این فیلم در ایام تابستان می‌تواند مورد توجه مخاطبان خود قرار بگیرد.

این کارگردان در پایان درباره اکران آنلاین این اثر در پلتفرم فیلم‌نت گفت: من پیش از «سلفی با رستم» تجربه همکاری‌های دیگری هم با این پلتفرم دارم. خوشبختانه در فیلم‌نت دوستانی از جنس خانواده سینما حضور دارند و وقتی به عنوان یک فیلمساز به این پلتفرم رجوع می‌کنید با پیشکسوتانی از سینما مواجه می‌شوید که سال‌ها در سینمای ایران کار کرده‌اند و آداب همکاری با سینماگران را می‌دانند و به همین دلیل با احترام با شما برخورد می‌شود و احساس می‌کنید که با خانواده خودتان همکاری می‌کنید. علاوه بر این فیلم، دو فیلم دیگرم «والدین امانتی» و «نیمه تاریک ماه» نیز در فیلم‌نت عرضه شده‌اند و اگر دوستان تمایل داشته باشند قطعاً برای فیلم دیگرم «دختر برقی» نیز تمایل دارم پس از اکران آن در سینماها، این فیلم به صورت آنلاین در فیلم‌نت اکران شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا