نمایش خانگی

برای تخلف‌های احتمالی سکوها هنوز جرم‌انگاری نشده است

معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) گفت: هنوز جرم‌انگاری تخلف‌های احتمالی توسط سکوهای اینترنتی (پلتفرم‌ها) انجام نشده و مجلس شورای اسلامی باید این ماموریت را اجرا کند.

به گزارش روزنه هنر، محمدصادق افراسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره انتشار محتوای غیرمجاز توسط سکوها توضیح داد: طبق آیین‌نامه‌های محتوایی ساترا هر اثری قبل از انتشار ممیزی می‌شود و کاربرگ اصلاح اثر در اختیار سکوی منتشر کننده قرار می‌گیرد. بخش اندکی از اصلاحات اعمال نمی‌شود. بعضی سکوها عمدی یا سهوی برخی اصلاحات را اعمال نمی‌کنند. ما علاوه بر این که اصلاحات را به شبکه نمایش خانگی اعلام می‌کنیم، نسخه پخش شده را هم می‌بینیم. اگر ببینیم برخی اصلاحات اعلامی ساترا اعمال نشده به سکوها تذکر می‌دهیم.

وی افزود: تا الان به این شکل بوده که سکوها تمکین و آن سکانس‌ها را حذف کرده‌اند. گاهی وقت ها به اشتباه تصور می‌شود ساترا دقت نکرده و بعد از پخش به موضوع توجه کرده است.

افراسیابی با تاکید بر این که رئیس جمهور شهید با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه ساماندهی نمایش خانگی کمک ویژه‌ای کردند اظهار داشت: این مصموبه تقسیم کار را مشخص کرده است. ولی هنوز جرم‌انگاری تخلف‌ها انجام نشده و این کار باید در مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد و متناسب با تخلف اتفاق افتاده باید جرم انگاری بشود. درقانون برنامه هفتم توسعه نیز این الزام برای وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما طراحی شده است. آنها باید جدولی برای جرائم بنویسند.

وی با یادآوری وظایف ساترا درباره سریال‌های نمایش خانگی گفت: در آثار سینمایی نمایش خانگی هم همین مساله باید لحاظ شود. شما دیدید که وزارت فرهنگ و ارشاد بیانیه‌ای صادر و درخواست کرد سکوها برای فیلم‌ها قبل از انتشار مجوز بگیرند.

افراسیابی با اعلام این که تا الان ۴۴۹ سکوی صوت و تصویر فراگیر در حوزه های نمایشی، آموزشی و کاربرمحور موفق به اخذ مجوز از ساترا شدند توضیح داد: هر کدام از این سکوها ماموریت و مخاطب خاص خودشان را دارند. مهم ترین شاخص برای ارزیابی عملکرد سکوها، عملکرد اقتصادی آنهاست. وقتی سکویی از نظر اقتصادی تامین می‌شود یعنی مدل مناسبی را در پیش گرفته است.

وی افزود: چهار پنج سکو هستند که در تولید سریال سرامد هستند، ولی نباید حوزه‌های دیگر مثل آموزش و دوبله را فراموش کنیم. ساترا کمک می کند که برای عده‌ای فرصت‌های شغلی ایجاد شود. ساترا با عملکرد خودش جلوی انحصار را گرفته است.

معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در پاسخ به این سوال که کاربران چگونه می‌توانند شکایات خودشان را بیان کنند، گفت: سامانه ساپرا پاسخگوی تمامی شکایت‌های مردمی در حوزه تبلیغات و محتوایی است. این شکایات برای معاونت‌های ساترا ارسال می شود و ما به آنها پاسخ روشنی می‌دهیم. ما وظیفه داریم از تخلف پیشگیری کنیم؛ اما در صورت بروز تخلف مردم می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا