سینما

ماجرای «علی آلمان» مربی بهروز وثوقی در «گوزنها»

روزنه هنر- امید غیاثوند
بازی بهروز وثوقی در «گوزنها» را باید بهترین الگو برای ایفای نقش یک معتاد دانست.
«گوزنها»(۱۳۵۳) ساخته مسعود کیمیایی گرچه سرشار از کنایه‌های سیاسی است اما در ظاهر ژانری اجتماعی دارد و به معضل اعتیاد می پردازد.
فیلم در مورد جوانی معتاد به نام «سید» است که ناخواسته میزبان یکی از دوستان قدیمی خود به نام «قدرت»(فرامرز قریبیان) که گلوله ای بر پهلو دارد می شود و به رسم رفاقت از او نگهداری می کند.
اما از نکته قابل بحث فیلم پربحث بازی «گوزنها»، بازی تحسین برانگیز و ماندگار وثوقی است.
شایعات فراوانی از جمله اینکه وثوقی برای این نقش معتاد شده مطرح است اما او همه این شایعات را رد و از فردی به نام «علی آلمان» به عنوان مربی خود برای ایفای نقش «سید» یاد کرده است.
وثوقی پیشتر با انتشار عکسی از فیلم «گوزنها» که او و جوان مو بوری قرار دارند، نوشته بود: «مردی که در عکس می بینید، علی آلمان مربی من بود برای ایفای نقش در گوزنها».

بهروز وثوقی» برای خلق... - خواننده و هنرپیشه های قدیمی | Facebook
وی همچنین در مصاحبه ای گفته بود: برای ایفای نقش «سید» حدود ۵ – ۶ ماه به جاهای مختلف می رفتم و افراد معتاد را می دیدم و یکی، دو، سه مورد هم امتحان کردم حتی تا دم مرگ هم رفتم اما هیچوقت به هیچ موادی اعتیاد پیدا نکردم.
وثوقی گفته بود: بیشتر حرکات بدنی معتادها تکراری بود اما «چشم» آنها نشان می داد به چه موادی اعتیاد دارند و روی چشم یک معتاد به هروئین دقت کردم.
وثوقی گفته بود: بعد «علی آلمان» را پیدا کردم. جوان خوشگل و موبوری بود. قبلا می رفت آلمان بنز می آورد و برای همین به او می گفتند «علی آلمان» اما معتاد شده بود. می آمد سر صحنه و چند قرص را با هروئین ترکیب و استعمال می کرد. به حدی که سرصحنه وقتی چند بار او را صدا می زدم دفعه آخر منو نمی دید و فیزیک منو می دید.
سعید پیردوست نیز که در «گوزنها» بازی کرده، گفته بود: آقای وثوقی فرد معتادی را که در «گوزن‌ها» هم در صحنه‌های بازارچه با وثوقی می‌بینیم برای چند ماه به خانه‌ برد تا با او زندگی کند تا بتواند به شرایط و حال و هوای یک معتاد نزدیک شود. آقای وثوقی همه خماری‌ و چرت زدن‌های او را دید و شرایط یک معتاد را مستقیم نظاره کرد و از این رو توانست نقش «سید» را به خوبی ایفا کند.
«گوزنها» بنا بر نتایج چند نظرسنجی از سینماگران به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما معرفی شده است.
بهروز وثوقی نیز از «گوزنها» به عنوان بهترین فیلم دوران حرفه ای خود یاد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا