سینما

به مناسبت ۶۰ سالگی «برد پیت»؛ محبوب و همیشه جوان

از پوشیدن لباس مرغ با هدف تبلیغ یک رستوران زنجیره‌ای برای جلب نظر مشتریان تا تبدیل شدن به سوپر استار سینما در ابعاد جهانی شاید راهی دشوار باشد اما مسیری است که «برد پیت» با موفقیت آن را طی کرده است.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: برد پیت ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) ۲۰۲۳ وارد ۶۰ سالگی شد، اما به نظر می رسد بلوند محبوب سینما قصدی برای پیر شدن ندارد و سینما می تواند از حضور او همچنان بهره ببرد.

«ویلیام بردلی پیت» معروف به برد پیت در دوره نوجوانی برای تحصیل در رشته روزنامه نگاری با گرایش تبلیغات در دانشگاه میزوری ثبت نام کرد اما دو هفته پیش از اخذ مدرک لیسانس، دانشگاه را ترک و به قصد بازیگر شدن به لس آنجلس سفر کرد.

فعالیت برد پیت در عرصه بازیگری از حضور در چند مجموعه تلویزیونی و چند فیلم سینمایی در سال ۱۹۸۷ آغاز شد، اما سال ۱۹۹۱ با بازی در یک نقش فرعی اما موثر در فیلم «تلما و لوییز» به کارگردانی رایدلی اسکات، به عنوان بازیگر جوان خوش تیپ آینده دار مطرح شد.

سال ۱۹۹۲ نیز با بازی در سه فیلم سینمایی از جمله درام زندگینامه ای «رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد» به کارگردانی رابرت ردفورد ظاهر شد و در تجلیل از ردفورد، همکاری با وی را بازی تنیس با یک بازیکن بهتر مقایسه کرد و گفت: وقتی با کسی بهتر از خودت بازی کنی، بازیت بهتر می‌شود.

سال ۱۹۹۵ آشنایی با دیوید فینچر و بازی در فیلم جنایی «هفت» ساخته این کارگردان نخبه سینما، چنان که برد پیت اذعان کرده، مسیر حرفه ای او را تغییر داد.

تاثیرپذیری از دیوید فینچر، باعث پیوند دوستی عمیقی میان این دو شد چنانکه دیوید فینچر نیز در فیلم های «باشگاه مشت زنی» و «مورد عجیب بنجامین باتن» از بازی برد پیت استفاده کرد.

دیوید فینچر همواره از برد پیت تجلیل کرده و در مورد او گفته است، «چه در مقابل و چه در پشت دوربین، برد آدمی قابل ستایش است. او با خود بسیار راحت است.»

برد پیت هم برای دیوید فینچر همواره سنگ تمام گذاشته و سال گذشته بود که با حضور غیرمنتظره در مراسم چهل وهشتمین جوایز سینمایی سزار در پاریس، جایزه‌ دستاورد هنری با افتخار به دیوید فینچر اهدا کرد و از وی بابت پیشرفت‌های فنی بی‌شماری که در صنعت سینما به ارمغان آورده تمجید کرد.

برد پیت طی سال های فعالیت در سینما بخت همکاری با کارگردان مطرحی از جمله استیون سودربرگ، ترانس مالیک و دیوید آیر و نیز افتخار بازی در فیلم های مانند «هفت سال در تبت»، «۱۲ میمون» و «قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل» را داشته است.

برد پیت همچنین انبوهی از جوایز سینمایی را در کارنامه دارد، اما هالیوود خیلی دیر اسکار بازیگری را به وی داد.

برد پیت سال ۲۰۱۹ برای بازی در فیلم سینمایی «روزی روزگاری هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت، جایزه ای که باید سالها پیش برای ایفای نقش های عالی کسب می کرد.

به هر روی برد پیت نفس تازه ای بود که هالیوود در پی افول بازیگران چون استیو مک کوئین و رابرت ردفورد در دهه ۸۰ میلادی، بدان نیاز داشت، اسطوره بلوندی که از همه شرایط برای ستاره شدن برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا