سینما

ایتالیایی‌تبارها، «دردانه‌های» سینمای آمریکا

برادران فرانسوی لومیر زمان اختراع سینما، هرگز تصور نمی کردند روزگاری این هنر – صنعت – سرگرمی روی فوکل سینماگران آمریکایی ایتالیایی تبار(italoamericani) بچرخد.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: هالیوود سرشار از استعداد با تبارهای مختلف است اما بین آنها، سینماگران ایتالیایی تبار به اعتلای بی مانند رسیده اند. حدود دو دهه پس از تولد سینما در سال ۱۸۹۵ توسط برادران لومیر، در هالیوود نوپا، جوانی ایتالیایی تبار به نام «رودولف والنتینو» به ستاره ای بی بدیل «فیلم های صامت» و نخستین سوپر استار سینمای آمریکا تبدیل شد.

شهرت و محبوبیت رودولف والنتینو چنان زیاد بود که مرگ نابهنگام وی در ۳۱ سالگی، آمریکا را در بهت و غم فرو برد و خاکسپاری او با حضور هزاران نفر برگزار شد.

با گذشت زمان نقش سینماگران ایتالیایی تبار در هالیوود پررنگ تر شد و دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، بازیگرانی چون دین مارتین و فرانک سیناترا به چهره ای محبوب فرهنگ عمومی آمریکا در آمدند.
اما از دهه ۷۰ میلادی، سینماگرانی ایتالیایی تبار چه در عرصه کارگردانی و چه بازیگری قاپ سینما را از رقبا ربودند و طی ۵۰ سال اخیر بطور مستمر در صدر نشسته اند.

فرانسیس فورد کاپولا شاخص ترین سینماگر ایتالیای تبار است، کارگردانی که با سه گانه «پدرخوانده» هیچگاه فراموش نخواهد شد.

مارتین اسکورسیسی دیگر کارگردان ایتالیایی تبار است که فیلم های تحسین شده ای چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و  «مرد ایرلندی» را در کارنامه دارد.
سیلوستر استالونه ایتالیایی تبار نیز با «راکی» و «رامبو» چون اسطوره همچنان می درخشد.

برایان دی پالما همچون هم تباران ایتالیای خود نیز سهم بزرگی در هالیوود داشت و شاهکار «صورت زخمی»، به یادگاری بلد مرتبه در سینمایی گنگستری تبدیل شده است.

دیگر سینماگر ایتالیایی تبار، کوئنتین تارانتینو است که با فیلم «عامه پسند» همچون نخبه سینمایی ظاهر شد.

اما در کنار این کارگردانان، بازیگران ایتالیایی تبار از جمله رابرت د دنیرو و آل پاچینو که اتفاقا در آثار کاپولا، اسکورسیسی و دی پالما خوش درخشیدند، در مرکز ثقل عرصه بازیگری قرار گرفته اند.
لئوناردو دی کاپریو سوپر استار سه دهه اخیر سینما نیز تباری ایتالیایی دارد و مدتی است بازیگر محبوب اسکورسیسی در آثاری از جمله «هوانورد» و «قاتلان ماه کامل» بوده است.

افزون بر اینها، می توان ستارگان ایتالیایی تباری از جان تراولتا و جو پشی گرفته تا جنیفر آنیستون و ری لیوتا قطار کرد که هر کدام به دردانه های هالیوود بدل شده اند و سینمای آمریکا مدیون آنها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا