سینما

«بازگشته»؛ انتقام در دستان خداست

«انتقام» از جمله مضامینی است که هیچ وقت در سینما رنگ نباخته و ساخت آثاری تماشایی با این مضمون از جمله «بازگشته» علاقه‌مندان به سینما را به حیرت واداشته است.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: «بازگشته»(The Revenant) محصول ۲۰۱۵ ساخته الخاندرو گونزالس اینیاریتو فیلمساز برجسته مکزیکی است و وی اثر خود را ملهم از زندگی «هیو گلاس» با چاشنی «انتقام» روایت می‌کند.
«هیو گلاس» شکارچی و تاجر خز آمریکایی سال ۱۸۲۳ با حمله یک خرس گریزلی مواجه و به شدت زخمی می‌شود و اطرافیان وی به گمان اینکه زنده نمی ماند، «هیو گلاس» را در جنگل رها می کنند اما او از این حادثه جان سالم به در می برد و پس طی مسافت ۳۲۰ کیلومتری، خود را به پناهگاه فورت کیووا می رساند.
الخاندرو گونزالس اینیاریتو در «بازگشته» ذیل این ماجرا، تخاصم «هیو گلاس» با «جان فیتزجرالد» دیگر شکارچی شرور را به تصویر در آورده که در نهایت به صحنه رویارویی ختم می شود.
در روایت الخاندرو گونسالس اینیاریتو، جان فیتزجرالد پس از زخمی شدن «هیوگلاس» در ازای دریافت مبلغی، مسوول مراقبت از وی می شود اما یک کینه شخصی سبب می شود، فرزند دورگه «هیو گلاس» را بکشد و او را در گودالی دفن و ترک کند. اما داستان طبق محاسبه جان فیتزجرالد پیش نمی رود و «هیو گلاس» زنده می ماند و پس طی مرارت ها از جمله فرار از دست سرخپوست ها، سرما، عبور از رودخانه وحشی و گرسنگی به مصاف جان فیتزجرالد می رود.
زمین(طبیعت) بستر اصلی ماجرای «بازگشته» است؛ بشر هماره مقهور طبیعت است اما طبیعت به عنوان مادر حیات، فرصت احیا را پس از قهر خود دریغ نمی کند و برخاستن «هیو گلاس» در خاک به مثابه دانه ای است که باید رشد کند و احیا شود.
«هیو گلاس» در سفر اودیسه وار خود تا رسیدن به مقصد، به پختگی کامل می رسد و در مواجهه نهایی با «جان فیتزجرالد» در حالیکه وی به «هیوگلاس» می گوید، «این همه راه را برای انتقام آمدی آیا با کشتن من فرزندت زنده می شود»، خود از گرفتن انتقام سر باز می زند و پاسخ می دهد «انتقام در دستان خداست و نه من»، و او را به سرنوشت محتوم واگذار می کند تا قصاص کردارهای خود را پس دهد.
«بازگشته» در ۱۱ رشته نامزد جایزه اسکار شد و الخاندرو گونزالس اینیاریتو که موفق شد دومین اسکار بهترین کارگردانی را پس از «مرد پرنده» کسب کند.
یکی دیگر از نقاط قوت «بازگشته» فیلمبرداری بی نظیر «امانوئل لوبزکی» است. این فیلمبردار خلاق مکزیکی برای «بازگشته» سومین اسکار پیاپی خود را پس از «جاذبه» و «مرد پرنده ای» دریافت کرد.
لئونارد دی کاپریو نیز که برای بازی در نقش «هیو گلاس» سنگ تمام گذاشته بود، تحسین آکادمی را برانگیخت و پس از پشت سر گذاشتن چندین دوره نامزدی سرانجام اسکار بهترین بازیگری را بدست آورد.
تام هاردی نیز گرچه بازی خیره کننده ای در نقش جان فیتزجرالد داشت و نامزد کسب اسکار نقش مکمل شد اما در دستیابی به به این پرافتخارترین جایزه سینمایی ناکام ماند.
«بازگشته» با وجود مضمون تکراری فیلم خوبی است و باید آن را اثری درخشان نه تنها در کارنامه کوتاه فیلمسازی الخاندرو گونزالس اینیاریتو، بلکه در کارنامه بازیگری پر و پیمان لئونارد دی کاپریو و رزومه گزیده کار امانوئل لوبزکی دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا