در برنامه گفتوگوی فرهنگی مطرح شد؛ شفافیت یکی از اصول ساتراست
سرپرست اداره کل صدور پروانه انتشار محتوای ساترا در برنامه «گفتوگوی فرهنگی» رادیو گفت و گو گفت: ماموریت اصلی ساترا حفظ اصالت و توسعه محتوای بومی اسلامی – ایرانی است، برهمین اساس صدور مجوز ساترا منطبق بر اصل شفافیت و رعایت استاندارهای فرهنگی و کیفی است.
به گزارش روزنه هنر، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» به میزبانی مهران ده نمکی و تهیه کنندگی رقیهزهرا پرندآور با موضوع «بررسی رفتار ساترا برای صدور مجوز تولید و انتشار در فضای مجازی» یکشنبه شب از رادیو گفت و گو پخش شد. سید رامین موسوی مدیر رسانه آپرا و آرین ابراهیمی نژاد سرپرست اداره کل صدور پروانه انتشار محتوای ساترا میهمانان حضوری و علی یاور کارگردان و تهیهکننده سریال سایهباز مهمان تلفنی این برنامه بودند.
موسوی، مدیر پلتفرم آپرا، در ابتدا در خصوص تعاملات این پلتفرم با ساترا گفت: ما در تعامل با ساترا، شاهد رفتارها و دلسوزیهای مثبتی بودیم و طبیعی است هر فرد یا گروهی که برای دریافت مجوز درخواست میدهد انتظار دارد در کمترین زمان ممکن آن را دریافت کند.
وی در ادامه افزود: ما به عنوان پلتفرم آپرا، برای دریافت مجوز سریال «سایهباز» و برنامه «پول کجاست»، از ساترا درخواست دادیم که از سریال سایهباز استقبال شد و صرفاً دو هفته طول کشید تا مجوز برای آن صادر شود.
سپس یاور، کارگردان و تهیهکننده سریال «سایهباز» درخصوص صدور مجوز توسط ساترا بیان کرد: من به عنوان تهیهکننده در ابتدا نگران ممیزی ساترا و زمان صدور مجوز بودم اما بر خلاف برخی تبلیغات منفی که علیه ساترا میشود فقط طی ۲ جلسه گفتگو و انجام برخی اصلاحات در یک بازه زمانی کوتاه مجوز را دریافت کردم. بعد از دریافت مجوز ما به صورت خودجوش سریال را به سمتی بردیم که همه اعضای خانواده بتوانند آن را تماشا کنند و محدودیت سنی نداشته باشد، من ترجیح میدهم اعضای خانواده با هم در کنار هم و بدون هیچگونه نگرانی سریال سایه باز را تماشا کنند.
ابراهیمینژاد درباره نگرش ساترا در خصوص تنظیمگری محتوا گفت: همانطور که رییس محترم صدا و سیما در نمایشگاه «رصتا»، گفتند ماموریت اصلی ساترا حفظ اصالت و توسعه محتوای بومی اسلامی – ایرانی است برهمین اساس صدور مجوز منطبق بر استاندارهای فرهنگی و کیفی است.
وی در ادامه تأکید کرد: ممکن است در نگاه اول صدور مجوز، محدودیت به نظر برسد اما اگر نگاهی عمیق به آن داشته باشیم، این اقدام یک نوع حمایت هم محسوب میشود تا محتوای سالم وارد جامعه شود و به دست مردم برسد.
ابراهیمینژاد در ادامه با بیان اینکه به صورت کلی مقوله صدور مجوز یکی از ابزارهای کلاسیک هر نهاد تنظیمگر است، گفت: در حال حاضر ساترا متولی صدور سه نوع مجوز است که مجوز فیلمنامه و طرح یکی از آنها است، زمانی که یک اثر چه نمایشی و چه غیرنمایشی درخواست مجوز میدهد پس از بررسی طرح و فیلمنامه یک مجوز اولیه برای آن صادر میشود که باید در نظر داشته باشیم مجوز به آن معنای سنتی که در ذهن عموم جامعه وجود دارد، نیست در واقع صدور مجوز در ساترا حاصل تعامل و گفتگو میان متخصصین تنظیمگری با تولیدکنندگان آثار هنری با هدف رشد، ارتقاء و تعالی برنامه های شبکه نمایش خانگی است.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون تمام درخواست مجوزهای ساترا به درگاه ملی مجوزها متصل شده است که این اقدام، فواید و آثار مثبت زیادی داشته است اما برخی از درخواستهای طرح و فیلمنامه به دلیل نقص مدارک و عدم تکمیل اطلاعات به صورت خودکار توسط درگاه ملی مجوزها رد میشود که برخی تصور میکنند ساترا این موارد را رد کرده است اما واقع امر آن است که این موارد اساسا وارد چرخه صدور مجوز نشده است و قبل از بررسی توسط ساترا توسط درگاه ملی مجوزها به شکل خودکار رد شده است.
ابراهیمینژاد در پایان گفت: در یکسال گذشته ۶۳ عنوان طرح و فیلمنامه مجوز دریافت کردهاند و تنها ۳۸ درصد از طرحها و فیلمنامههای متقاضی درخواست صدور مجوز، در مرحله اولیه توسط ساترا رد شده و مشمول اعمال اصلاحات شناخته شدند.