سینما

کلمبیا پیکچرز چگونه از موفقیت‌ افسانه‌ای «ئی تی» محروم شد؟  

استیون اسپیلبرگ هوش خارق‌العاده‌ای در سینما و انتخاب‌های خود دارد، اما اگر مسولان کمپانی فیلمسازی کلمبیا پیکچرز به این توانایی خاص این کارگردان نامدار اعتماد می‌کردند، بطور قطع در موفقیت‌ افسانه‌ای فیلم سینمایی «ئی‌تی. موجود فرازمینی» شریک می‌شدند.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: فیلم سینمایی «ئی تی. موجود فرازمینی»(۱۹۸۲) نهمین فیلم در کارنامه برجسته استیون اسپیلبرگ پس از ساخت فیلم های پرفروشی و ماندگاری مانند «آرواره‌ها» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» و «مهاجمان صندوق گمشده» است.

«ئی تی. موجود فرازمینی» همچنین دومین فیلم علمی – تخیلی با پس زمینه ارتباط با موجودات فرازمینی پس از فیلم پرفروش «برخورد نزدیک از نوع سوم» است.

استیون اسپیلبرگ در این اثر سینمایی با بهره گیری از کودک بازیگران «هنری توماس»، «رابرت مک‌ناتون» و «درو بریمور»، داستان موجودی فضایی را روایت می کند که پس از فرود به زمین با چند کودک آشنا و یک پیوند عاطفی بین او و کودکان ایجاد می‌شود.

اما نکته جالب حول «ئی تی. موجود فرازمینی» این است که استیون اسپیلبرگ که در ساخت فیلم پرفروش و پر افتخار «برخورد نزدیک از نوع سوم» با کمپانی کلمبیا پیکچرز همکاری داشت، قصد داشت «ئی تی. موجود فرازمینی» را در همکاری دیگر با کمپانی کلمبیا پیکچرز بسازد اما نگاه سلیقه ای و عدم اعتماد، مالکان این کمپانی را از موفقیت‌ افسانه‌ای فیلم محروم کرد.

ماجرا این بود که استیون اسپیلبرگ ابتدا ساخت «ئی تی موجود فرازمینی» را به کمپانی کلمبیا پیکچرز پیشنهاد داد اما مدیرعامل کمپانی به توصیه رئیس بازاریابی که گفته بود این فیلم ظرفیت سرمایه گذاری ندارد و فقط برای کودکان جذابیت دارد، از همکاری با استیون اسپیلبرگ خودداری کرد.

استیون اسپیلبرگ نیز پس از مخالفت کمپانی کلمبیا پیکچرز، فیلمنامه «ئی تی. موجود فرازمینی» را به کمپانی یونیور سال پیکچرز ارائه داد و اما اعتماد مدیران این کمپانی به توانایی استیون اسپیلبرگ سبب شد یکی از برترین، پرفروش ترین و پر افتخارترین آثار سینمایی جهان در یونیورسال پیکچرز ساخته شود.

«ئی تی. موجود فرازمینی» در کنار جلب نظر مثبت منتقدان، توجه مردم را نیز کسب کرد و برای یونیورسال پیکچرز آمد داشت زیرا با سرمایه گذاری هزینه ۱۰ هزار دلاری ساخته شد و در اکران جهانی ۷۹۲ میلیون دلار فروش کرد.

همچنین این فیلم در ۹ رشته نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت چهار اسکار در جلوه‌های تصویری، موسیقی، تدوین صدا و بهترین میکس صدا را کسب کرد.

«ئی تی موجود فرازمینی» از نگاه انجمن صنعت فیلم آمریکا نیز به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر در سبک علمی – تخیلی معرفی شد.

همچنین این فیلم با فروشی معادل ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار یکی از ۱۰ فیلم پرفروش جهان با محاسبه نرخ تورم است.

«ئی تی. موجود فرازمینی» پرفروش‌ترین فیلم سال شد و رکورد «جنگ ستارگان»(۱۹۷۷) را شکست و تا قبل از فیلم «پارک ژوراسیک۱»(۱۹۹۳) دیگر ساخته استیون اسپیلبرگ پرفروش‌ترین فیلم جهان بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا