سینما

کلارک گیبل؛ پادشاه هالیوود

هالیوود بازیگران بزرگی به خود دیده اما در بین آنها فقط «گلارک گیبل» توانست لقب «پادشاه هالیوود» را تصاحب کند.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت:کلارک گیبل متولد یکم فوریه ۱۹۰۱، از ۱۹ سالگی پای در هالیوود گذاشت و در آغاز فعالیت، در فیلم های صامت بازی می کرد.

قامت بلند، صورت سبزه و رفتارهای گستاخانه کلارک گیبل کمتر مورد توجه مدیران استودیو قرار می گرفت و  از این رو تصمیم گرفت خود قدم به میدان گذارد و سال ۱۹۳۱ برای تست بازیگری به کمپانی برادران وارنر مراجعه کرد اما نتیجه بسیار بد بود زیرا مدیر اجرایی استودیو در حاشیه فرم استخدامی وی نوشت: «گوش‌های او بیش از حد بزرگ است و در واقع به یک میمون تنومند شباهت دارد.»

اما این پایان ماجرا نبود و کلارک گیبل ترغیب شد بخت خود را در کمپانی متروگلدین مایر بیازماید و همین امر باعث شد درهای شهرت به روی وی باز شود و کلارک گیبل جوان به ستاره متروگلدین مایر و یکی از پولسازترین بازیگران وقت هالیوود تبدیل شد و لقب «سلطان هالیوود» را گرفت.

سال ۱۹۳۴ کلارک گیبل با بازی در «در یک شب اتفاق افتاد» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت و بر شهرت وی افزوده شد.

اما ۱۹۳۹ بار دیگر بخت یار کلارک گیبل شد و «دیوید او سلزنیک» برای ساخت فیلم باشکوه و افسانه ای «بر باد رفته»، تصمیم گرفت، نقش «رت باتلر» را به او بدهد.

انتخابی بی نقص که حتی مارگارت میچل نویسنده رمان «بر باد رفته»، کلارک گیبل را با آن سیبیل های خاص که بعدها به عنوان «سیبیل کلارک گیبلی» معروف شد و سالهای جوان ها از او تبعیت می کردند، شایسته ترین انتخاب برای نقش «رت باتلر» می دانست.

گری کوپر بازیگر بزرگ و معاصر کلارک گیبل که بازی در نقش رت باتلر را رد کرده بود، در این مورد گفته بود: «بر باد رفته» بزرگ‌ترین شکست تاریخ هالیوود خواهد بود. خوشحالم از این که به جای من، دماغ کلارک گیبل به خاک مالیده خواهد شد.

اما «برباد رفته» پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و جایگاه کلارک گیبل را در هالیوود مستحکم تر کرد.

کلارک گیبل از دهه ۵۰ بویژه پس از مرگ ناگهانی «کارول لمبارد» همسرش رو به افول گذاشت و افزایش وزن و استعمال شدید سیگار وضعیت جسمی او را به خطر انداخت و ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه ۱۶ نوامبر ۱۹۶۰ در حالیکه بر روی تخت مجله می خواند، ناگهان چشمان خود را بست و در ۵۹ سالگی درگذشت.

نام کلارک گیبل در فهرست ۱۰۰ بازیگر مرد هالیوود از نظر بنیاد فیلم آمریکا در رتبه هفتم جای گرفته است.

وی در مصاحبه‌ای گفته بود: هر گاه تصور می‌شود دوره افول من فرارسیده‌ است، پخش مجدد فیلم «برباد رفته» مرا به لحاظ حرفه‌ای دوباره زنده می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا