سینما

«هانیبال لکتر»، آنتونی هاپکینز و انتخاب صحیح یک شاه نقش

سینما عرصه شفتگی‌هاست و گاه این شگفتی‌ها در نتیجه یک انتخاب درست رقم خورده است.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: «سکوت بره ها» به کارگردانی جاناتان دمی که ۱۴ فوریه(۲۵ بهمن) سال ۱۹۹۱ به نمایش در آمد، از آثار تحسین شده سینماست که جوایز و عناوین افتخارآمیز فراوانی کسب کرده است.

درام جنایی، وحشتناک و روانشناختی «سکوت بره‌ها» مقتبس از رمانی به همین نام نوشته «توماس هریس»، داستان پلیس زنی است که برای یافتن قاتل زنجیره‌ای مجبور است از دکتر روانشناس و قاتلی آدم خوار به نام «هانیبال لکتر» کمک بگیرد.

اما سپردن نقش «هانیبال لکتر» به بازیگری که توانایی ایفای نقش این شخصیت پیچیده را داشته باشد، کار را برای سازندگان «سکوت بره ها» دشوار کرده بود و از سوی دیگر گزینه های عالی و متعددی برای ایفای این نقش از جمله «شون کانری» در نظر گرفته بودند.

شون کانری که چند سالی می شد ردای جیمز باند را از تن در آورده بود و در نقش پدر دکتر ایندیانا جونز در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» درخششی تازه یافته بود، پیشنهاد مصرانه بازی در نقش «هانیبال لکتر» را رد کرد.

گزینه دیگر ایفای نقش «هانیبال لکتر»، آنتونی هاپکینز بازیگر باکلاس و گزیده کار انگلیسی بود.

وقتی فیلمنامه به هاپکینز ارائه شد، وی از مدیر برنامه خود پرسید که این فیلمنامه یک پروژه سینمایی کودکانه است یا نه، اما پس از خواندن ۱۰ صفحه از فیلمنامه به مدیر برنامه خود زنگ زد و گفت:‌ این بهترین فیلمنامه ای بود که تا کنون خوانده ام.

و این چنین بود که شاه نقش «هانیبال لکتر» که ایفای آن، آمال هر بازیگری است به هاپکینز رسید.

البته هاپکینز نیز قدر این موقعیت را دانست و یکی از شایسته ترین، بهترین و ماندگارترین بازی سینمایی را ارائه داد.

«سکوت بره ها» بهترین نقدها را گرفت در گیشه فروش ۲۷۲ میلیون دلاری داشت.

شخصیت «هانیبال لکتر» با بازی هاپکینز بر اساس دیگر رتبه‌بندی بنیاد فیلم آمریکا با نام ۱۰۰ قهرمان و شرور در رتبه اول بهترین شرورهای تاریخ قرار گرفت.

همچنین «سکوت بره‌ها» از سوی کتابخانه کنگره ایالات متحده «از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی» حائز اهمیت معرفی و در سال ۲۰۱۱ برای نگهداری در فهرست ملی ثبت فیلم انتخاب شد.

«سکوت بره‌ها» همچنین یک موفقیت تاریخی را کسب کرد و پس از «در یک شب اتفاق افتاد» و «دیوانه از قفس پرید» سومین فیلمی بود که توانست برنده پنج(بیگ فایو) شاخه اصلی جایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای هاپکینز، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کند.

دنباله‌ای با نام «هانیبال» و سپس پیش‌درآمدها با نام‌های «اژدهای سرخ» با بازی هاپکینز در نقش «هانیبال لکتر» و نیز «خیزش هانیبال» پس از «سکوت بره ها» ساخته شد.

هاپکینز پس از درخشش با «هانیبال لکتر» با هوشمندی مسیر بازیگری را با انتخاب های صحیح ادامه داد و هرگز ذیل سایه محبوب ترین دکتر قاتل آدم خوار نماند.

وی سال ۲۰۲۰ برای بازی در فیلم «پدر» بار دیگر جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

سر ریچارد آتنبرو کارگردان برجسته انگلیسی که پنج فیلم با بازی هاپکینز کار کرده، او را «بزرگ‌ترین بازیگر نسل خود» نامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا