سینما

بروس‌لی، اسطوره ابدی فیلم‌های رزمی

پس از تولد، پدر و مادر برای او نام «لی جن فان» را انتخاب کردند اما مردم جهان او را به اسم «بروس لی» می شناسند.
بروس‌لی ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ از والدینی هنگ کنگی در محله چینی های سان فرانسیسکو متولد و اما در هنگ کنگ بزرگ شد و در رجعت دوباره به آمریکا تلفیقی از قدرت فیزیکی و عمق فلسفی را به نمایش گذاشت.
وی با فراگیری ورزش رزمی کونگ فوتوآ، سبک خاص خود را با نام «جیت کان دو» خلق کرد.
بازی در سریال «زنبور سبز» مقدمه‌ای برای حضور قدرتمند او در سینما شد و با بازی در فیلم‌های پر فروش «رئیس بزرگ» و «ضربه نهایی» خود را به عنوان بی نظیرترین بازیگری رزمی کار جهان به ثبت رساند.
با «راه اژدها» گیشه سینماها را به تسخیر در آورد و رکورد فروش فیلم های قبلی خود را شکست.
«اژدها وارد می شود» واپسین فیلمی بود که بروس لی بطور کامل در آن ایفای نقش کرد زیرا وی در میانه ساخت فیلم «بازی با مرگ» بطور ناگهانی در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ درگذشت.
مصرف بیش از حد کورتیزون جهت تسکین درد ناشی از بیماری فتق دیسک بین‌ مهره‌ای علت مرگ وی اعلام شد، گرچه فرضیه های دیگری در مورد به قتل رساندن وی نیز مطرح است.
بروس لی افزون بر اینکه یک رزمی کار تمام عیار بود، اندیشه فلسفی مترقی را دنبال می کرد.
«مثل آب باش» شعار او بود و مبتنی بر این شعار بر سازگاری و سیال بودن تاکید داشت و آن را نه تنها در سبک مبارزه بلکه در رودیکرد به زندگی و چالش ها بازتاب می داد.
بروس لی با حضور تاثیرگذار در هالیوود، کلیشه های نژادی را شکست و خود را به عنوان یکی از نخستین مردان پیشرو آسیایی در سینمایی آمریکا معرفی کرد.
فیلم های او نه تنها نمایش های از باکس آفیس، بلکه پدیده های فرهنگی و الهام بخش نسل های رزمی کار، بازیگران و کارگردانان بودند.
اغراق نیست اگر بروس لی را یکی از تاثیرگذارترین افراد قرن بیستم و یک نماد مردمی در فرهنگ عامه به شمار آوریم زیرا آثار رزمی و اکشن پس از او اعتبار خود را از بروس لی دارند.
بروس لی هنگام مرگ ۳۲ سال داشت.
لیندا لی همسر بروس لی در مورد او گفته بود: «او هیچ‌گاه دوست نداشت عمر طولانی داشته باشد زیرا نمی‌توانست تحمل کند که قدرت بدنیش با کهولت سن روز به روز تحلیل رود. بروس لی می‌گفت اگر من باید فردا بمیرم هیچ شکایتی ندارم. من به آرزوهایم دست یافته‌ام و در دنیا آنچه را که می‌خواستم انجام داده‌ام. از زندگی انتظار بیشتری ندارم.»
زندگی بروس لی و شمایل سینمایی و فراسینمامایی او هموار الهام بخش سینماگران بوده است.
بازی بروس لی با گرمکن یک تیکه زرد رنگ با راه مشکی، در فیلم «بازی با مرگ» به یکی از شمایل این ستاره رزمی کار سینما بدل شد و کوئنتین تارانتینو سال ۲۰۴۴ در فیلم سینمایی «بیل را بکش ۲» با پوشاندن این لباس به تن ضد قهرمان خود(اما تورمن) به شخصیت بروس لی ادای احترام کرد.
نویسنده: امید غیاثوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا