موسیقی و تجسمی

«منظومه سیمرغ» فرهاد فخرالدینی به پایان رسید/ بازگشت به صحنه

استاد فرهاد فخرالدینی از نگارش «منظومه سیمرغ» بر اساس «منطق الطیر» فریدالدین عطار نیشابوری خبر داد و گفت: این اثر همزمان با ۲۵ فروردین و روز بزرگداشت عطار نیشابوری به اتمام رسید.

به گزارش روزنه هنر، استاد فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر نامدار ایرانی با اشاره به اتمام نگارش آخرین اثر خود با عنوان «منظومه سیمرغ» اظهارداشت: همواره با دیرینه خود یک همبستگی و همفکری داشته و دارم و نسبت به ادبیات کهن، ارادت ویژه‌ای در خود می‌بینم، براین اساس اوایل سال ۱۴۰۰ نگارش این مجموعه را آغاز کردم.

وی گفت: عطار نیشابوری در ادبیات ما چهره‌ای شناخته شده و شاعری بسیار شیرین سخن و دلنشینی است و «منطق الطیر» بی‌شک بهترین اثر عطار است. تصمیم گرفتم که در یک روند زمان‌بر، چکیده‌ای از اشعار را انتخاب و کار نگارش موسیقی را آغاز کنم.

‎فخرالدینی درباره چگونگی نگارش «منظومه سیمرغ» بیان کرد: خلاصه اشعار و گزینش را برعهده دوست هنرمندم؛ آرش امینی گذاشتم و وی هم با نهایت دقت و وسواس، گلچینی از اشعار عطار را آماده کرد. حقیقتا انتخاب‌های درستی هستند و من گزیده‌ای از ابیاتی که امینی انتخاب کرد را استفاده کردم. به شرطی که انسجام داستان به هم نریزد. این مجموعه را «منظومه سیمرغ» نامگذاری کردم و در پنج مومان طراحی شده است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر افزود: همه توان من و دوستانم در تیم اجرایی بر این است که بتوانیم به زودی این مجموعه را به شکلی متفاوت و به بهترین شکل به روی صحنه ببریم و دوست دارم تا زمانی که هستم، در حضور مخاطبان موسیقی آن را اجرا کنیم.

فخرالدینی درباره ایامی که به دور از هیاهو، تصمیمی برای فعالیت هنری جدید نداشت نیز گفت: با وجود اینکه آزرده خاطر بودم و شخصا تصمیم به کناره‌گیری از فعالیت‌های هنری گرفته بودم، این انگیزه بار دیگر مرا به وجد آورد و احساس کردم می‌توانم اثری قابل توجه را به موسیقی وطنم ارائه کنم. همیشه مشغول کار بوده‌ام و از مطالعه دور نبودم.

فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر متولد ۱۳۱۶ است، وی آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته ‌است که «سربداران»، «امام علی (ع)» و «بوعلی سینا»، «مسافر ری»، «کیف انگلیسی»، «روشن‌تر از خاموشی» از جمله آنها هستند. فخرالدینی ارکستر ملی ایران را سال ۱۳۷۷ پس از مدت‌ها پیگیری و برنامه‌ریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی بنیانگذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد و اکنون نیز یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است.

قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» ساخته فخرالدینی یکم تیرماه سال گذشته توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا