سینما

به مناسبت ۹۴ سالگی «کلینت ایستوود» سینما؛ از نفس نیفتاده!

اختصاصی روزنه هنر؛

روزنه هنر؛ امید غیاثوند

حتی اگر بازیگر بزرگی مانند «تام هنکس» که در فیلم «سالی» ساخته کلینت ایستوود بازی کرده در انتقاد از او بگوید که وی حین کارگردانی، با بازیگران مانند اسب برخورد می کند، قطعا چیزی از ارزش های این اسطوره سینما کم نمی کند.

کلینت ایستوود بازیگر، کارگردان، آهنگساز و تهیه کننده متولد ۳۱ می (۱۱ خرداد) ۱۹۳۰ در لس آنجلس، فعالیت بازیگری را اوایل دهه ۵۰ میلادی آغاز کرد اما اواسط دهه ۶۰، آشنایی با سرجئو لئونه و بازی در سه گانه وسترن «به خاطر یک مشت»، «به خاطر چند دلار» و «خوب، بد، زشت» او را به شهرت جهانی رساند.

ایستوود پس از سالها بازیگری، سال ۱۹۷۱ با «میستی را برایم پخش کن» نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشت. اما نقطه عطف وی در کارگردانی وسترن «نابخشوده»(۱۹۹۲) بود که چهار اسکار گرفت و ایستوود اسکار بهترین کارگردان را دشت کرد.

دومین ساخته موفق ایستوود، عاشقانه «پل های مدیسن کانتی»(۱۹۹۵) بود و مریل استریپ پارتنر ایستوود برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

سال ۲۰۰۳ ایستوود با «رودخانه مرموز» بار دیگر نظرها را جلب کرد و شان پن و تیم رابینز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول و اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شدند.

ایستوود سال ۲۰۰۴ فیلم «دختر میلیون دلاری» را ساخت و این اثر موفق، دومین جایزه اسکار کارگردانی را برای او به ارمغان آورد و «هیلاری سوانک» را به اسکار بهترین بازیگر نقش اول رساند. «پرچم‌های پدران ما»، «نامه‌هایی از ایووجیما» و «تک تیرانداز آمریکایی» و «سالی» آثاری هستند که ایستوود در سالهای اخیر کارگردانی و در برخی بازی کرده است.

ایستوود سال ۲۰۰۱ «گریه ماچو» درام وسترن و معاصر را کارگردانی و بازی کرد.

وی این روزها با وجود کهولت سن مشغول ساخت واپسین اثر سینمایی خود با عنوان «هیات منصفه شماره ۲» است.

ایستوود به عنوان یکی از پرافتخارترین سینماگر، در ۷۴ سالگی بابت کسب اسکار بهترین کارگردانی برای «دختر میلیون دلاری» لقب مسن ترین فیلمساز تاریخ سینما را گرفت. سینما تا کنون سه کارگردان مسن تر از ایستوود دیده اما باید ببینیم «زندگی» به او اجازه می دهد مجدا رکوردشکنی کند و فیلم های ماندگار بسازد؟

«مورگان فریمن» که در پی بازی در «بچه میلیون دلاری» ساخته ایستوود موفق به کسب اسکار بهترین نقش مکمل شده است، در مورد او گفته است: «کلینت ایستوود محبوب ترین کارگردان من است. کار با او سرگرم کننده است. او روی قله ها ایستاده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا