سینما

سینما کسب و کار «کوئنتین تارانتینو» است

اختصاصی روزنه هنر

روزنه هنر؛ امید غیاثوند   
لازم نیست برای اینکه سینماگری صاحب نام باشیم مدرک دانشگاهی مرتبط بگیریم اما می توان مانند «کوئنتین تارانتینو» عشق به سینما را تا رسیدن به قله های محبوبیت در فیلمسازی، از یک کلوپ اجاره فیلم های ویدیوئی جستجو کنیم!
کوئنتین تارانتینو پس از چند کار آماتوری و نگارش فیلمنامه، دهه ۹۰ میلادی با ساخت فیم سینمایی «سگ انباری» به شهرت رسید و با فیلم های بعدی خود، استعدادی را آشکار کرد که دیگر نمی توان نام و آثار او را در سینما نادیده گرفت.
فیلم های کوئنتین تارانتیتو ۶۱ ساله و ایتالیایی تبار سبک و خاص او را دارد، از موسیقی، ریتم، دیالوگ و صحنه اکشن و خشونت بار.
وی از سینماگرانی صاحب سبکی از جمله سرجیو لئونه، برایان دی پالما، مارتین اسکورسیزی، ژان پیر ملویل و دیوید ممت تأثیر پذیرفته و با بازیگران مطرح نظیر جان تراولتا، بروس ویلیس، هاروی کیتل، براد پیت،رابرت دنیرو، آل پاچینو، لئوناردو دی کاپریو، ساموئل ال جکسون(بازیگر محبوبش)، کریستف واتس، دانیل کروگر، کرت راسل، اما تورمن، جیمی فاکس کار کرده است.
فیلم های کوئنتین تارانتینو در گیشه نیز مورد استقبال قرار گرفته و جشنواره سینمایی از جمله اسکار، کن، گلدن گلوب و بفتا از اهدای جوایز به او دریغ نکرده اند.
در ادامه مروری مختصر به ۹ فیلم کوئنتین تارانتینو ساله می‌اندازیم:

 «سگ های انباری»
سگ های انباری (۱۹۹۲) نخستین فیلم واقعی کوئنتین تارانتینو بود و مردم را با سبک منحصر به فرد خود آشنا کرد و موضوعاتی طی زندگی حرفه‌ای او تکرار می‌شوند را مورد بررسی قرار داد: پویایی قدرت، مردانگی و خود تخریبی.
این فیلم درباره گروهی از تبهکاران است که برای سرقت الماس استخدام می شوند. با دیالوگ های پر شور و شخصیت های جذاب.
هاروی کایتل، تیم راث، کریس پن، استیو بوشمی، لارنس تیرنی و مایکل مدسون از جمله بازیگران این فیلم بودند.
نشریه امپایر این فیلم را «خارق‌العاده‌ترین فیلم مستقل تمام اعصار» نامید.

 «عامه پسند»
«عامه پسند» محصول ۱۹۹۴ در صدر فهرست آثار محبوب کوئنتین تارانتینو قرار دارد. این اثر با فیلمنامه‌ای پیچیده‌ و ظریف‌تر از «سگ های انباری»، آغازی نو برای وی بود.
«عامه پسند» سه خط داستانی را دنبال می‌کند که در نهایت به هم برخورد می‌کنند: دو قاتل باید یک کیف مرموز را بازیابی کنند، یک بوکسور به دلیل کشتن تصادفی حریف خود دچار مشکل می‌شود و یک جفت تبهکار در حالی که آماده سرقت از یک رستوران می‌شوند، درباره خطرات کار خود صحبت می‌کنند.
صحنه های فراموش نشدنی فیلم به ویژه صحنه رقص نمادین اوما تورمن و جان تراولتا و دیالوگ های جذاب، جایگاه فیلم را در فرهنگ پاپ آمریکا تثبیت کرده است.
کوئنتین تارانتینو با «عامه پسند» جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را بدست آورد و سال ۱۹۹۴ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی سال را برای او و راجر اوری به ارمغان آورد.

 «جکی براون»
«جکی براون» (۱۹۹۷) بر اساس رمان نوشته المور لئونارد، داستان مهماندار هواپیما (پم گریر) است که برای تامین مخارج زندگی خود از مکزیک به ایالات متحده پول قاچاق می کند. یک روز جکی گرفتار می شود. وقتی پلیس او را تحت فشار قرار می‌دهد تا به یک خبرچین علیه رئیس خود تبدیل شود، او تصمیم می‌گیرد با یک نقشه جاه‌طلبانه، پول را برای خود نگه دارد.
جکی براون به دلیل زیبایی شناسی کوئنتین تارانتینو، یکی از بهترین فیلم‌های وی محسوب می‌شود.
تارانتینو همچنین محدوده خود را با کاوش در رابطه عاشقانه بین جکی و کسی که برای نجات او فرستاده شده است، نشان می دهد. بازی رابرت دنیرو فراموش نشدنی است.

 «بیل را بکش۱» 
«بیل را بکش۱»(۲۰۰۳) ادای احترامی به فیلم‌های رزمی است و کوئنتین تارانتینو «بئاتریکس کیدو» با بازی اوما تورمن، قاتل بازنشسته، با نام مستعار «عروس» را به عنوان قهرمان داستان خود نشان می‌دهد.
«بئاتریکس کیدو» در کما رها می شود و پس از اینکه تمرین عروسی او به یک قتل عام وحشیانه تبدیل می شود، فرزند متولد نشده خود را از دست می دهد.
وقتی چهار سال بعد از خواب بیدار می‌شود، تصمیم می‌گیرد تا از مجرمان انتقام بگیرد: «بیل»(دیوید کارادین) معشوق سابقش و دیگر اعضای جوخه ترور سابقش.
اثری فوق العاده سرگرم کننده اما مشروط به اینکه دنباله آن را تماشا کنید.

 «حرامزاده های لعنتی»
فیلم «حرامزاده های لعنتی» (۲۰۰۹) نمونه نهایی سبک تجدیدنظرطلبانه کوئنتین تارانتینو است. پیشنهاد یک پایان جایگزین برای جنگ جهانی دوم که در آن کل قدرت آلمان نازی با توطئه های ترور همپوشانی از بین می رود.
«حرامزاده های لعنتی» یک شاهکار  با فوجی از بازیگران مطرح شامل براد پیت، کریستوفر واتس و مایکل فاسبندر است.
صحنه‌های پرتنش از جمله نقاط قوت اثر است.

 «جانگو آزاد شده»
قبل از شروع جنگ داخلی، برده ای به نام جانگو (جیمی فاکس) به دستیار یک شکارچی آلمانی (کریستوف واتس) تبدیل می شود. این زوج شروع به سفر به غرب وحشی برای ردیابی و کشتن مردان تحت تعقیب می کنند و در نهایت به نجات همسر جانگو از دست صاحب مزرعه بی رحمانه می پردازند.
«جانگو آزاد شده» (۲۰۱۲) بصورت جسورانه به موضوع مهم برده داری و نژادپرستی می پردازد آن هم با علامت تجاری پر زرق و برق کوئنتین تارانتینو.
این فیلم بدلیل ناسزاگویی بیش از حد و خشونت بی رویه مورد انتقاد قرار گرفت.

 «هشت نفرت انگیز» 
در پی جنگ داخلی آمریکا، جان روث (کرت راسل)، زندانی او (جنیفر جیسون لی)، سرگرد مارکیز وارن (ساموئل ال. جکسون) و کلانتر کریس مانیکس (والتون گوگینز) خود را پیدا کردند.
در یک طوفان برفی در یک اقامتگاه کوهستانی وایومینگ به همراه چهار مسافر دیگر گیر افتاده اند. تارانتینو درست به شکل واقعی، فیلمی انفجاری ارائه می‌کند، این فیلم شامل بازیگران برجسته و موسیقی اصلی انیو موریکونه است. با این حال، با بیش از سه ساعت زمان، هشت نفرت انگیز با دیالوگ های طولانی و خشونت هیجان انگیزش گاهی خسته کننده می شود، به خصوص که بیشتر فیلم در فضاهای بسته می گذرد.

 «روزی روزگاری در هالیوود»
داستان «روزی روزگاری در هالیوود»(۲۰۱۹) در سال ۱۹۶۹، اندکی قبل از قتل های خانواده چالرز منسون، ادای احترامی نوستالژیک به دوران طلایی هالیوود است.
«لئوناردو دی کاپریو» در نقش بازیگر شکست خورده تلویزیونی، «برد پیت» در نقش بدلکار او و «مارگو رابی» در نقش ستاره واقعی «شارون تیت» بازی می کنند.
اجراها بی عیب و نقص و دیالوگ ها فیلم سرگرم کننده هستند و سرنوشت ماجرا تغییر می کند و چارلز منسون و همراهان او تمسخر می شوند.
۸ اوت سال ۱۹۶۹ رومن پولانسکی کارگردان فیلم «بچه رزماری» در لندن به سر می برد و شارون تیت همسر وی در حالیکه آخرین ماه بارداری را سپری می کرد، به همراه سه نفر از میهمانانش در خانه خود در بورلی هیلز به شکل وحشیانه ای توسط هواخواهان چارلز منسون به قتل رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا