سینما

«گاو خشمگین» چگونه مارتین اسکورسیسی را به سینما بازگرداند؟

اختصاصی

روزنه هنر – امید غیاثوند  
«گاو خشگمین»(۱۹۸۰) ساخته مارتین اسکورسیسی نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های درام – ورزشی – زندگینامه‌ای، بلکه برترین اثر این کارگردان صاحب سبک است.
اسکورسیسی در «گاو خشمگین» به فراز و فرود زندگی جیک لاموتا بوکسور آمریکایی ایتالیایی تبار پرداخته که به خاطر استقامت و خشونت در رینگ به «گاو خشمگین» معروف شد.
اسکورسیسی گرچه پس از ساخت «راننده تاکسی»(۱۹۷۶) به فیلمسازی مطرح تبدیل شده بود، اما در پی شکست «نیویورک نیویورک»(۱۹۷۷)، دل و دماغی برای فیلسازی نداشت اما نتوانست در برابر رابرت دنیرو مقاومت کند!
دنیرو برای نخستین بار داستان جیک لاموتا را به اسکورسیسی ارائه داد اما وی حاضر به ساخت آن نشد زیرا در بدترین حالت روحی قرار داشت و فکر می کرد به پایان خود رسیده اما دنیرو به دیدن او رفت و از اسکورسیسی خواست بار دیگر روی پای خود بایستد و در نهایت وی کارگردانی را پذیرفت.
فیلمنامه «گام خشمگین» توسط پل شریدر و مادریک مارتین بر اساس کتاب «گاو خشمگین: داستان من که زندگی‌نامه جیک لاموتا» نوشته و فیلم با مشاوره لاموتا ساخته شد.
دنیرو در «گام خشمگین» در نقش لاموتا ظاهر شد و یکی از بهترین بازی های دوران حرفه ای خود را ارائه کرد.
وی برای تبدیل شدن به یک بوکسور، ۶۰ پوند (۲۷ کیلوگرم) وزن اضافه کرد و تمرینات گسترده مشت زنی را گذراند. دنیرو حتی در سه مسابقه بوکس در بروکلین شرکت و دو برد کسب کرد.
وی همچنین با جو پشی که نقش برادر لاموتا را بازی می کرد، برای ایجاد یک برادری واقعی، مدت ها با یکدیگر زندگی کرد و هر دو آموزش دیدند و صمیمت پایان ناپدیر و نیز همکاری متعددی بین آنها بوجود آمد.
«گاو خشمگین» دیده شد و با بودجه ۱۸ هزار دلاری، ۲۳ میلیون دلار فروخت!  راجر ایبرت منتقد مطرح فیلم را پسندید و آن را یکی از ۱۰ فیلم برتر عمر خود دانست.
فیلم در هشت رشته نامزد اسکار شد و دنیرو دومین اسکار خود را کسب کرد و جوایزی دیگری نیز مانند گلدن گلوب و بفتا را بدست آورد.
بنیاد فیلم آمریکا «گاو خشمکین» را در رتبه چهارم فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار دارد و در فهرست ۱۰ فیلم برتر ورزشی رتبه اول را کسب کرد.
اسکورسیسی با موفقیت «گاو خشمگین» سر ذوق آمد و تا «قاتلان ماه گل»(۲۰۲۳) با ساخت فیلم های پر شور مسیر پر افتخاری را در سینما رقم زد و بر کرسی بهترین کارگردان سینمای جهان نشست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا