سینما

الیزابت تایلور، کلئوپاترا ۷ میلیون دلاری سینما

اختصاصی؛

روزنه هنر – امید غیاثوند
دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را باید عصر زیباترین بازیگر زنان هالیوود نامید، الیزابت تایلور، مریلین مونرو، ادری هیپبورن، اوا گاردنر در این عصر درخشیدند اما فقط یکی از آنها دستمزدی میلیون دلاری گرفت و تاریخ ساز شد.
الیزابت تایلور از جمله محبوب ترین بازیگر زن هالیوود است که از دهه ۴۰ میلادی و از کودکی جلوی دوربین رفت و بتدریج وارد سینما شد و سال ۱۹۵۱ با درام «مکانی در آفتاب» تبدیل به یک ستاره شد.
یکی از مشهورترین فیلم‌های تایلور، «کلئوپاترا» ساخته جوزف ال منکیه ویچ ایت. تایلور که پس از بازی در فیلم «غول» و «گربه روی شیروانی داغ» و نیز کسب اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلم «باترفیلد» به شهرت فراوانی رسیده بود، در نقش «کلئوپاترا» ملکه افسانه ای مصر باستان ظاهر شد.
«کلئوپاترا» ۱۲ ژوئن(۲۳ خرداد) ۱۹۶۳ با هزینه ۴۴ میلیون دلار اکران شد و عنوان پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینما را گرفت اما در گیشه به فروش ۵۷ میلیون دلاری دست یافت.
بر اساس قرارداد، تایلور برای حضور در «کلئوپاترا» ۱۲۵ هزار دلار برای ۱۶ هفته کار دریافت کرد و علاوه بر آن ۱۰ درصد سود فیلم نیز به او تعلق گرفت و در نهایت برداشت او برای فیلم هفت میلیون دلار بود.
اما این موفقیت برای تایلور بی دردسر نبود و بازی در کنار «ریچارد برتون» و دلدادگی آنها به یکدیگر در حالیکه هر دو متاهل بودند، حاشیه های فراوانی برای او رقم زد.
تایلور در کنار زندگی ستایش شده هنری و کسب جوایز جمله اسکار و گلدن گلوب و رتبه هفتم در فهرست صد بازیگر زن بزرگ سینما از منظر بنیاد فیلم آمریکا، زندگی زناشویی موفقی نداشت و با هفت مرد هشت بار ازدواج کرد زیرا معتقد بود، «خوشبختی در کلکسیون عشق است».
وی پس از کناره گیری از سینما، با تاسیس یک بنیاد خیریه‌ کمک بسیار فراوانی به بیماران مبتلا به ایدز کرد.
تایلور همچنین از مدافعان مایکل جکسون بود و در پرونده کودک آزاری، از وی به شدت حمایت کرد.
وی ۲۳ مارس ۲۰۱۱ در ۷۹ سالگی در لس آنجلس به علت ناراحتی قلبی درگذشت.
تایلور افزون بر بازیگری و خدمات بشردوستانه، به خرید جواهرات علاقه فراوانی داشت. او دوبار با ریچارد برتون ازدواج کرد و در نخستین خواستگاری به جای حلقه نامزدی، یک سنجاق سینه زمردی از برند بولگاری دریافت کرد.
ریچارد برتون گفته بود: «تنها کلمه ایتالیایی که الیزابت تایلور می داند، بولگاری است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا