سینما

«نجات سرجوخه رایان»؛ یک روایت سینمایی شاهکار از «d_day»

روزنه هنر – امید غیاثوند
مراسم بزرگداشت هشتادمین سالروز ورود متفقین به ساحل نرماندی، دو مهمان ویژه داشت که ۵۴ سال پس از این واقعه تاریخی، زیباترین سکانس سینمایی از آن روز را خلق کردند.
ششم ژوئن (۱۷ خرداد) ۱۹۴۴ نیروهای متفقین در عملیاتی قدرتمند و متشکل از هزاران سرباز که به «روز دی» (d_day) معروف شد به خط مقدم نیروهای آلمانی در ساحل نرماندی فرانسه حمله کردند.
در این حمله که سرنوشت جنگ جهانی دوم را به سمت قوای متفقین تغییر داد، نیروهای آمریکایی که از ساحل نرماندی بوسیله تانک های شناور و در زیر هجوم آتش بار نازی ها وارد نبرد شدند، نقش پررنگی داشتند و هرچند که این اقدام متهورانه سبب کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از آنها شد.
اما سال ۱۹۹۸ و ۵۴ سال بعد از این واقعه، استیون اسپیلبرگ با فیلمنامه ای از «رابرت رودات» و الهام گرفته از کتاب «استیون ام آمبروز» و روایت های مشابه از «برادران نیلاند»، فیلم تحسین شده «نجات سرجوخه رایان» را ساخت.
داستان «نجات سرجوخه رایان»
درباره سربازانی است که تحت هدایت سروان جان میلر (تام هنکس) در مأموریتی به‌منظور موقعیت‌یابی سرباز جیمز فرنسیس رایان (من دیمون) می‌پردازد. رایان سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، او می‌تواند به‌سلامت به خانه بازگردد.
گذشته از ارزشهای «نجات سرجوخه رایان» که شرح آن مجال دیگر می طلبد، افتتاحیه فیلم خود یک شاهکار است و استیون اسپیلبرگ چنان صحنه ورود سربازان به ساحل نرماندی را بازسازی کرده، که گویی فرقی با آنچه گذشته ندارد.
گفته شده کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم صحنه‌های نبرد فیلم را واقعی‌ترین تجسم از تجربیات خود توصیف کردند و برخی آنها به‌دلیل خاطرات دردناک خود قادر به تماشای آن نبودند.
«نجات سرجوخه رایان» موفق به کسب پنج جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی و فیلمبرداری شد و جوایز دیگری از جمله گلدن گلوب و بفتا را کسب کرد.
از «نجات سرجوخه رایان» به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ سینما یاد می شود.
استیون اسپیلبرگ و تام هنکس مهمان ویژه بزرگداشت هشتادمین «روز دی» بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا