سینما

۲ اسکار برای ۲ «دن کورلئونه»

اختصاصی

روزنه هنر – امید غیاثوند
فرانسیس فورد کاپولا حین ساخت سه گانه فیلم «پدرخوانده»، فوجی از ستارگان وقت و نیز گروهی دیگر از بازیگران که بعدها ستاره شدند را به خدمت گرفت.
کلیدی ترین شخصت این سه گانه افسانه ای، «دن کورلئونه» معروف به «پدرخوانده» و سردسته قوی ترین خانواده مافیا در آمریکا است، اما آیا می دانستید مارلون براندو و رابرت دنیرو نخستین بازیگرانی هستند که برای بازی در نقش یکسان در دو فیلم مختلف جایزه اسکار گرفتند.
کاپولا در قسمت نخست «پدرخوانده» در سال ۱۹۷۲ نقش «دن کورلئونه» را به مارلون براندو سپرد و این فوق ستاره وقت سینما آمریکا و جهان در میان سالی با آن گریم ایکونیک، همه نگاه ها را به خوب جذب کرد.
«پدرخوانده» در چهل وپنجمین دوره جوایز اسکار در ۱۱ رشته نامزد شد و در نهایت در چهار رشته از جمله اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کرد و دومین اسکار مارلون براندو را بعد از «در بارانداز» برای وی به ارمغان آورد.
کاپولا سال ۱۹۷۴ قسمت دوم پروژه سینمایی تحسین شده خود را به عنوان «پدرخوانده۲» در سینماها اکران کرد.
قسمت دوم، پیش درآمدی برای داستان بخش نخست و نیز ارجاعی به دوران کودکی «دن کورلئونه» و شرح علت مهاجرت او از روستای کورلئونه سیسیل به آمریکا و نیز روند قدرت گرفتن وی در نیویورک بود.
کاپولا برای ایفای نقش «دن کورلئونه» جوان، رابرت دنیرو را برگزید و بازی زیبای وی، موفقیت بخش دوم «پدرخوانده» را تضمین کرد.
«پدرخوانده۲» نیز در چهل وهفتمین دوره جوایز اسکار در ۱۰ رشته نامزد شد و توانست ۶ اسکار را دریافت کند.
رابرت دنیرو با بازی عالی در نقش «دن کورلئونه»، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد چهل وهفتمین دوره جوایز اسکار و نیز دومین اسکار خود را پس از «گاو خشمگین» دریافت کرد.
سالها بعد و پس از این موفقیت مشترک، مارلون براندو و رابرت دنیرو در درام و دلهره آور «امتیاز»(۲۰۰۱) ساخته فرانک اوز ظاهر شدند. این فیلم تنها بازی مشترک و مقابل رابرت دنیرو و مارلون براندو و نیز آخرین فیلم مارلون براندو بود.
مارلون براندو یکم ژوئیه سل ۲۰۰۴ در ۸۰ سالگی درگذشت.
رابرت دنیرو در مصاحبه‌ای گفته بود، با تماشای فیلم‌های مارلون براندو بزرگ شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا