سینما

چگونه ماموران مبارزه با موادمخدر آمریکا به اکران «صورت زخمی» کمک کردند؟

اختصاصی؛

روزنه هنر – امید غیاثوند
«صورت زخمی» یکی از مهمترین آثار گانگستری و مواد مخدر است اما که اگر نظر مساعد ماموران مبارزه مواد مخدر آمریکا نبود، با ممیزی سفت و سخت اکران می شد! «صورت زخمی»(۱۹۸۳) ساخته برایان دی پالما و بازی آل پاچینو درباره فردی کوبایی به نام «تونی مونتانا» است که در دوران حکومت فیدل کاسترو دیکتاتور کوبا از این کشور به آمریکا مهاجرت می کند اما به سرعت تبدیل یک سلطان مواد مخدر می شود و در نهایت توسط گروه های جنایتکار رقیب به قتل می رسد.
برایان دی پالما قبل از اکران، فیلم را به انجمن تصاویر متحرک آمریکا که مسئولیت کنترل محتوا و درجه‌بندی فیلم‌ها را دارد ارسال کرد اما این انجمن به «صورت زخمی» به خاطر صحنه های خشن درگیری و قتل و خشونت کلامی رتبه «ایکس» را داد.
برایان دی پالما پس از چند برش، بار دیگر فیلم را به انجمن تصاویر متحرک آمریکا بازگرداند و دوباره رتبه «ایکس» گرفت اما وی دیگر حاضر نشد، دست به برش بیشتر فیلم بزند و تصمیم گرفت به همراه مارتین برگمان تهیه کننده یک جلسه گفت وگو با انجمن تصاویر متحرک آمریکا ترتیب دهد.
دی پالما و برگمن در این جلسه یک هیات کارشناس از ماموران واقعی مبارزه با مواد مخدر را با خود همراه ساختند و آنها تصدیق کردند این فیلم یک تصویر دقیق از زندگی واقعی دنیای زیرزمینی مواد مخدر است و در نهایت یک اثر ضد مواد مخدر است و باید بطور گسترده دیده شود.
پس از شنیدن نظر ماموران واقعی مبارزه با مواد مخدر، اعضای انجمن تصاویر متحرک آمریکا متقاعد شدند که فیلم بدون برش و با رتبه بندی «آر» اکران شود.
بر اساس رتبه بندی «آر» (R) به علت برخی قسمت های بزرگسالانه، والدین شدیدا توصیه می‌شود قبل از نمایش آن به کودکان، خود آن را بررسی کنند و افراد زیر ۱۷ سال نیز نیاز به همراهی والدین یا مراقب بزرگسال را دارند.
به هر روی «صورت زخمی» اکران و نتایج همکاری دی پالما به عنوان کارگردان، الیور استون نویسنده فیلمنامه و آل پاچینو بازیگر نقش «تونی مونتانا»، این اثر را به فیلم بزرگ و محبوب تبدیل کرد.
«صورت زخمی» با هزینه ۲۵ میلیون دلاری ساخته شد اما به فروشی ۶۵ میلیون دلاری دست یافت و شانزدهمین فیلم پرفروش سال ۱۹۸۳ شد.
فیلم پس از اکران با انتقاد منتقدان روبرو شد اما بتدریج آنها نظر خود را تعدیل کردند.
آل پاچینو با بازی در نقش «تونی مونتانا» معیار دیگری در بازیگری برجا گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا