سینما

چگونه «کنتسی از هنگ کنگ» باعث دعوای چاپلین و براندو شد؟

اختصاصی؛

روزنه هنر – امید غیاثوند
دهه ۶۰ میلادی دوران اوج مارلون براندو بود و بسیاری از کارگردان معروف تمایل فراوانی برای به خدمت گرفتن این ابرستاره هالیوود داشتند.
چارلی چاپلین نابغه سینمای جهان نیز از جمله کارگردانانی بود که با ساخت فیلم «کنتسی از هنگ کنگ» از براندو که قواعد بازیگری را تغییر داد، دعوت به همکاری کرد اما این همکاری پایان خوشی برای این دو نداشت!
«کنتسی از هنگ کنگ» به کارگردانی چاپلین محصول ۱۹۶۷، اثری کمدی موقعیت و داستان دیپلماتی است که در سفر دریایی با زنی غریبه در کابین خود روبرو می شود!
چاپلین که افزون بر کارگردانی در فیلم نیز بازی می کرد، زوج مارلون براندو و سوفیا لورن را به عنوان بازیگران اصلی و نیز تیپی هدرن، پاتریک کارگیل، اولی جانستون و حتی سیدنی چاپلین و جرالدین چاپلین دختر و پسر خود را در «کنتسی از هنگ کنگ» مقابل دوربین برد.
چاپلین قرار بود کری گرانت یا رکس هریسون را برای نقش اصلی انتخاب کند اما براندو که از هواداران او بود، پیش از خواندن فیلمنامه موافقت خود را برای بازی در «کنتسی از هنگ کنگ» اعلام کرد.
اما اختلاف غیرمنتظره بین چاپلین و براندو به حاشیه بزرگی برای این فیلم تبدیل شد.
براندو که تا پیش از این همکاری از چاپلین به عنوان «نابغه کمیک» یاد می کرد از رفتاری وی حین فیلمبرداری آزرده خاطر بود و مجبور شده بود در مقابل چاپلین بیاستد.
براندو در خاطرات خود از چاپلین به عنوان «سادیستی ترین مردی بود که تا به حال دیده» یاد و او را «یک ظالم خودپرست و یک پول خرد کن» معرفی کرده است.
به اذعان براندو، چاپلین رفتار تحقیرآمیز داشته و وقتی پس از ۱۵ دقیقه تاخیر سر صحنه حاضر شده، چاپلین با پرخاشگری گفته که او(براندو) «حرفه ای نیست» و «ننگ حرفه اش(بازیگری)» است.
«کنتسی از هنگ کنگ» آخرین فیلم چاپلین و نخستین فیلم رنگی او بود. گرچه از این فیلم به عنوان یکی از آثار خوب و کلاسیک سینما یاد می شود اما شیمی چاپلین – براندو به عنوان دو غول سینما جواب نداد و دیده نشد.
فیلم با هزینه سه و نیم میلیون دلاری ساخته شد اما در گیشه یک میلیون دلار فروش کرد.
به هر روی «کنتسی از هنگ کنگ» گرچه به ماه عسل چاپلین و براندو پایان داد اما همچنان اثری تماشایی است و ارزش دارد این دو اسطوره سینما را در یک قاب کنار هم دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا