سینما

معروف‌ترین ستارگان سینمای صامت را بشناسیم

روزنه هنر – امید غیاثوند
سینما در سیر تطور خود چه در دوران صامت، دوران کلاسیک(ناطق) و نیز دهه های پس از دوران کلاسیک تا کنون هیچگاه خالی از ستاره نبوده و این ستارگان، سپهر هنر هفتم را روشن نگهداشته اند. 
اگر کشف سینماتوگراف را در سال ۱۸۹۵، سرآغاز تاسیس سینما قلمداد کنیم، از این تاریخ تا سال ۱۹۲۷ و زمان اکران نخستین فیلم سینمایی ناطق «خواننده جاز»، را باید دوران حکمفرمایی فیلم های صامت بدانیم.
فیلم صامت به فیلم بدون صدا و دیالوگ اطلاق می شود و بازیگران چنین فیلم های بر زبان بدن و حالت چهره تاکید داشتند تا مخاطب بهتر بفهمد که یک بازیگر چه احساسی دارد و چه چیزی را روی پرده نمایش می‌دهد؟!
در دوران سینمای صامت ستارگان متعددی درخشیدند و نام آنها در تاریخ سینما ماندگار شده است.
مشهورترین چهره این دوران چارلی چاپلین(۱۸۸۹-۱۹۷۷) است که با خلق شخصیت «ولگرد»، یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های صنعت سینما و به نمادی در سینمای جهان تبدیل شد.


هارولد لوید(۱۸۹۳-۱۹۷۱) یکی از محبوب ترین و موفق ترین کمدین های دوران صامت است و به خاطر بدلکاری های جسورانه شهرت داشت.
وی در «آخرین ایمنی!» و در سکانس که به ساعت آویزان معروف است، یکی از ماندگارترین تصاویر را در تاریخ فیلم صامت پدید آورد.
باستر کیتون (۱۸۹۵-۱۹۶۶) کمدی ریز نقش نیز به خاطر انعطاف فیزیکی‌ همواره تحسین می‌شود و در بین بزرگترین ستاره‌های دوران صامت قرار می‌گیرد.
کیتون در «ژنرال» صحنه شاهکار سقوط قطار در رودخانه را ساخت. سکانسی که ۴۲ هزار دلار خرج برداشت و به عنوان گران ترین تک پلان در تاریخ فیلم صامت ثبت شد.
رودلف والنتینو(۱۸۹۵-۱۹۲۶) بازیگر خوش‌تیپ ایتالیایی تبار و سمبل جذابیت دهه ۲۰ میلادی یکی دیگر از نمادهای دوران صامت است، ستاره ای که با مرگ در ۳۱ سالگی موجب غم طرفداران بی شمار خود شد.
والنتینو سال ۱۹۲۱ از ظاهر شیک خود برای نقش شیخ احمد بن حسن در درام «شیخ» بهترین بهره را برد و فروش خوبی برای فیلم رقم زد.
زوج استن لورل (۱۸۹۰-۱۹۶۵) و الیور هاردی(۱۸۹۲-۱۹۵۷) دیگر نمادهای  معروف دوران سینمای صامت بودند.
لورل پیش از همکاری با هاردی به عنوان کمدین بریتانیایی به همراه گروه بازیگران فرد کارنو و متشکل از چارلی چاپلین، وارد آمریکا شد.
هاردی نیز با بازی در «فرسوده کردن پدر» به شهرت رسید.
«سگ خوش شانس» نخستین حضور لورل و هاردی در کنار یکدیگر است، پیش از آنکه به یک تیم کمدی تبدیل شوند.
جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا