سینما

مریلین مونرو؛ او یک ستاره بود نه بلوند احمق

روزنه هنر – امید غیاثوند
این تصاویر جمعه ۱۳ جولای ۱۹۶۴ و حدود ۲۰ روز قبل از مرگ مریلین مونرو توسط «جرج پریس» گرفته و به عنوان آخرین تصاویر او ثبت شده است.


چهارم اوت(۱۴ مرداد) ۱۹۶۲ مریلین مونرو یکی از مشهورترین بازیگران زن دوران کلاسیک و مطرح ترین نماد زیبایی در ۳۶ سالگی بر اثر خودکشی درگذشت.
دوره فروپاشی مونرو چه مقابل دوربین و چه در زندگی خصوصی از همان سال آغاز شده بود.
وی در همان سال به خاطر رفتار نامنظم و غبیت های مکرر از پروژه سینمایی «چیزی برای بخشیدن» اخراج و سبب شد این پروژه نیمه تمام بماند.
از سوی دیگر جدایی از «آرتور میلر» نویسنده مشهور و همسر سومش، او را بیش از پیش متزلزل کرده بود.
جرج پریس عکاس مونرو که این تصاو یر را از او گرفته، سال ۲۰۰۴ گفته بود:‌ او را نخستین بار حین بازی در فیلم «خارش هفت ساله» ملاقات کردم. وقتی دوربین روشن می شد، او شادی فراوانی به نمایش می گذاشت و همچنان نمی توانم چهره او را فراموش کنم.
در این تصاویر که غروب ۱۳ جولای ۱۹۶۲ گرفته شده، مونرو در ساحل سانتا مونیکا با موهای بلوند بر روی شن ها نشسته و یک ژاکت بر تن دارد و دستان خود را در هم گره زده است.
مونرو با وجود زیبایی و شهرت فراوان زندگی پر تلاطمی را از زمان کودکی با وجود مادری بیمار و پدری که هرگز ندید تا لحظه مرگ تجربه کرده بود.


نسبت به مونرو در هالیوود، همواره نگاهی تحقیر آمیزی وجود داشت و از وی به عنوان «بامب شل» و «بلوند احمق» یاد می شد.
در صورتیکه چنین نبود و مونرو استعداد بسیار خوبی در بازیگری داشت و تلاش کرد به نیویورک سفر و در مدرسه «اکتورز استودیو» ثبت نام کند.
لی استراسبورگ بنیانگذار مدرسه اکتورز استودیو در او گفته بود: «معتقدم هوش، حساسیت فوق العاده و استعداد عالی واقعا کلید پیروزی بیکران و بی پایان او است.»
آرتور میلر نیز در وصف مونرو گفته بود: «مریلین ذهن بسیار توانایی داشت اما تحت تاثیر زندگی قرار گرفت و توسط فرهنگی که تنها فریب و اغواگری از او می خواست، قتل عام شد.»
«اد کلارک» عکاس مونرو سال ۱۹۵۰ و در ابتدای کار او به عنوان مدل، چندین عکس از ژست های مونرو را برای مجله لایف فرستاد اما مسولان مجله گفته بودند: «مریلین مونرو چه خریه»؟!


مسولان مجله لایف نمی دانستند مونرو در آینده چه ستاره بزرگی خواهد شد.
مریلین مونرو برای یک دهه بازیگری درجه یک بود و تا زمان مرگ، از فروش فیلم‌های او ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۲ میلیارد دلار در ۲۰۲۲ درآمد حاصل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا