سینما

بروس ویلیس؛ «جان سخت» محبوب هالیوود

روزنه هنر – امید غیاثوند
چندی پیش خبر درگذشت «بروس ویلیس» منتشر شد اما «جان سخت» سینما گرچه از بازیگری بازنشسته شده اما قصدی برای ترک دنیا ندارد.
دهه ۸۰ میلادی، دهه ظهور مردان عضلانی، قوی جثه و شجاع در سینما بود، آرنولد شوارتزینگر، سیلوستر استالونه و بروس ویلیس سرآمد ستارگانی با این مشخصات بودند.
بروس ویلیس ۶۹ ساله بازیگر خوش شانسی است، زیرا شانس با او یار بود که از بین سه هزار داوطلب، برای سریال پر مخاطب «مهتابی»(۱۹۸۵-۱۹۸۹) انتخاب شد و در همان ابتدای فعالیت خود، جایزه امی و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای حضور در این سریال گرفت.
سال ۱۹۸۸ بازی در نقش «جان مک لین» در اکشن «جان‌سخت»، نام بروس ویلیس را به عنوان ستاره ای جهانی بر سر زبان ها انداخت و فروش چشمگیر فیلم به این شهرت افزود.
«جان مک لین» پلیس نیویورکی است که در موقعیت های غیرمنتظره با گروه های جنایتکار، تنهایی درگیر می شود.
بروس ویلیس سال ۱۹۹۰ با بازی در «جان‌سخت۲» و فروش ۲۴۰ میلیون دلاری و دو برابر قسمت اول، گیشه سینماهای جهان را تسخیر کرد.
فاکس قرن بیستم که با «جان سخت» به سود سرشاری رسیده بود، سال ۲۰۰۷ قسمت سوم این اثر اکشن را ساخت و فروش حدود ۴۰۰ میلیون دلاری فیلم ثابت کرد، بروس ویلیس در ۵۷ سالگی همچنان می درخشد.
سال ۲۰۰۷ قسمت چهارم «جان سخت» با عنوان «آزادانه زندگی کن یا سخت بمیر» به نمایش درآمد و باز با گیشه پرفروش ۴۰۰ میلیون دلاری از اکران خداحافظی کرد.
«یک روز خوب برای جان‌سخت» پنجمین و واپسین قسمت فرانچایز «جان سخت» است که در سال ۲۰۱۳ تولید و با موفقیت در گیشه اکران شد.
بروس ویلیس گرچه با فرانچایز «جان سخت» محبوب است اما فیلم خوب و پر فروشی هم از جمله «داستان عامه پسند»، «۱۲ میمون»، «حس ششم» و «آرماگدون» را در کارنامه دارد.
فرانچایز «جان سخت» حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشت و این مزیت بروس ویلیس را بر رتبه اول ستاره های اکشن هالیوود نشاند.
همچنین فیلم‌های بروس ویلیس بین ۲.۶۴ تا ۳.۰۵ میلیارد دلار فروخته اند و سال ۲۰۱۰ او به هشتمین بازیگر نقش اول پر درآمد تبدیل شد.
دوستان بروس ویلیس در دوران نوجوانی به او لقب «بی باک» دادند اما سال ۲۰۰۲ ابتلا وی به زبان پریشی و زوال عقل سبب شد بازنشسته شود؛ اگر این اتفاق نمی افتاد بدون شک بروس ویلیس در آستانه ۷۰ سالگی این توان را داشت که با «جان سخت» دیگر رکورد گیشه را جابجا کند.
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا