نمایش خانگی

درباره تمهید جدید مهدویان در فصل سوم سریال زخم کاری؛ شخصیت‌های جدید جان می‌گیرند

روزنه هنر؛ محمدحسین مهدویان در فصل سوم سریال زخم کاری دست به تمهید جالبی برای اضافه کردن شخصیت‌هایی کرده است که تا پیش از این در گستره داستانی سریال وجود نداشتند و یا اگر بودند تنها در حد نام باقی ماندند. مهدویان برای اینکه به تمامی این شخصیت ها عمق میدان بدهد و برای هر کدام کاراکتری جداگانه تعریف کند که دارای هویت و عقبه‌ای هستند سعی می‌کند با استفاده از تکنیک فلاش بک و استفاده از سکانس‌های پیش تیتراژ به صورت موجز اما مفید درباره هر کدام از این کاراکترها توضیح دهد. در واقع استفاده از گذشته تمهیدی است تا شخصیت‌ها در زمان حال نیز کارکرد خود را پیدا کنند. این تمهید باعث شده است هر شخصیتی که وارد پیکره اصلی داستان می‌شود با خودش پیشینه‌ای بیاورد که به کار فیلمساز و درام داستان می‌آید. در همین قسمت دهم که به تازگی پخش شد شاهد هستیم که در سکانس ابتدایی چطور داستان اسماعیل برادر کوچکتر مسعود طلوعی را تعریف می‌کند. در یک سکانس کوتاه مخاطب در می‌یابد که طلوعی تبهکار که برای رسیدن به اهدافش دست به هر کاری می‌زند و هیچ مرز و اخلاقی برایش معنی ندارد برادری دارد که درست در نقطه مقابلش ایستاده و به خوبی و بدی و زشتی و زیبایی دنیا اعتقاد دارد. سریال نشان می‌دهد که در زمانی که طلوعی بزرگ با ازدواج مجدد زمینه خیانت و فروپاشی خانواده‌اش را ایجاد می‌کند برادر کوچکتر که از فسادها و زد و بند او با خبر است تصمیم می‌گیرد برای آنکه به فساد برادر دچار نشود راهش را جدا کند. این نقطه گذاری در ابتدای قسمت دهم در دقایق پایانی این قسمت خودش را نشان می‌دهد جایی که برادر پاکدست سعی می‌کند لااقل نام پدر خود را از مسعود طلوعی جدا کند.

نمونه دیگر این کاشت و برداشت را در قسمت‌های قبل هم دیده‌ایم. شخصیت پانته‌آ که به واسطه حذف و نبود کاراکتر منصوره با بازی هانیه توسلی راهی سریال شده است برای آنکه عمق بیشتری بگیرد و با کاراکترهای اصلی سریال به خصوص مالک دارای گذشته‌ مشترکی شود در سکانس‌های ابتدایی قسمت‌های مختلف فصل سوم سریال شاهد هستیم که چطور این شخصیت تعریف می‌شود و یکی از مهم‌ترین نکته‌ها درباره او عشق و علاقه‌اش به مالک است.

یا در یکی دیگر از قسمت‌ها شاهد هستیم که چطور کارکتر انسیه با بازی فاطمه مسعودی‌فر وارد داستان می‌شود و گذشته او و زندگی سختی که پشت سر گذاشته است تصویر می‌شود. یا حتی کاراکتر سیما و ورشکستگی پدرش و از بین رفتن زندگی آن‌ها نیز از آن دست داستان‌های کوتاهی است که به گستردگی داستان اصلی کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد با چنین تمهیدات دراماتیکی در روند سریال و فصل سوم زخم کاری شاهد رشد و بلوغ بیشتر این سریال هستیم که حتی بعضی از کاستی‌های فصل دوم را نیز کاملا پوشانده و تبدیل به اثری قابل دفاع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا