سینما

«لئون: حرفه ای» را به خاطر بسپار

روزنه هنر – امید غیاثوند
«لئون: حرفه‌ای»(۱۹۹۴) را نه تنها باید بهترین فیلم لوک بسون، بلکه یکی از بهترین فیلم های درام – اکشن برشمرد که با گذشت ۳۰ سال از ساخت، همچنان دیدنی است.
لوک بسون ۴ سال پس از ساخت «دختری به نام نیکیتا» و معرفی مونث «پاک کننده»، با «لئون: حرفه ای» از نسخه مذکر آدمکش محبوب خود به نام «لئون» رونمایی کرد.
ماجرای فیلم در نیویورک می گذرد و داستان آدمکشی معروف به «پاک کننده» به نام «لئون» است که با دختری ۱۲ ساله به نام «ماتیلدا» آشنا می شود که والدین(خلاف کار) او توسط پلیس های فاسد به سرکردگی نورمن استنفیلد کشته شده اند و از وی می خواهد انتقام بگیرد.
لوک بسون در کنار خلق صحنه های اکشن دیدنی، تحلیلی ظریف از شخصیت «لئون» ارائه می دهد. قاتلی حرفه ای، تنها و بدون دلبستگی که در کنار این ظاهر خشن، روحیه بشدت لطیف دارد و لوک بسون با پناه دادن او به ماتیلدا و استعاره های شیر نوشیدن و رسیدگی به گلدان سبز آن را نمایش می دهد.
از سوی دیگر رابطه ماتیلدا و لئون که بتدریج عاطفی می شود محور پیشران فیلم است و لئون دیگر وظیفه ای جز مراقبت از ماتیلدا، آینده او و خواست او که انتقام از «نورمن استنفیلد» برای خود قائل نیست.
در کنار روایت جذاب داستان، موسیقی شنیدنی، دیالوگ های دلنشین و پایان بندی شوک آور، شاهد بازی فوق العاده بازیگران هستیم.
توانایی «ژان رنو» در درآوردن شخصیت بسیار پیچیده «لئون»، سکوی پرتاب او شد و از این هنرپیشه نسبتا معروف فرانسوی، بازیگری بین المللی ساخت.
ناتالی پورتمن با بازی در نقش «ماتیلدا»، آغاز درخشانی در سینما داشت و مسیر موفیت آمیز را تا کسب اسکار بهتری بازیگر زن برای خود در «قوی سیاه» همواره کرد.
بازی گری اولدمن در نقش «نورمن استنفلید» نیز فراموش ناپذیر است.
فیلم با هزینه ۱۶ میلیون دلاری ساخته شد با ۴۶ میلیون دلار، گیشه پر رونقی را بدست آورد.
منتقدان «لئون: حرفه ای» را تحسین کردند و آن را یک تریلر شیک و تأثیرگذار و در یک کلام، شگفت انگیز دانستند.
«لئون: حرفه ای» فیلمی ماندگار است و قطعا این دیالوگ آن ماندگارتر:
ماتیلدا: بیخیال بشم؟ اونم بعد از اینکه خطی رو که دور جنازه برادرم کشیدن دیدم. ازم انتظار داری فراموش کنم؟ میخوام اون عوضیا رو بکشم مخشونو بترکونم.
لئون: وقتی یکی رو بکشی هیچی دیگه مثل قبل نیست. زندگیت برای همیشه عوض میشه، بقیه زندگیتو باید با یه چشم باز بخوابی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا