نمایش خانگی

مجید مظفری؛ از اوج تا «جوکر»

امید غیاثوند- روزنه هنر

وقتی بهرنگ علوی در بخشی از معرکه نمایشی «ژوکر» به اصرار از مجید مظفری خواست به همراه جمع برقصد، او نپذیرفت اما فراموش نکنیم یکی از بهترین سکانس های رقص در سینما مربوط به این بازیگر کهنه کار سینما است.
مظفری رزومه درخشان و آبرومندی دارد: آموزش بازیگری در دانشگاه ون سن پاریس، همبازی با بهروز وثوقی، بازیگر محبوب بهرام بیضایی، تجربه کارگردانی، همکاری با کارگردانان بزرگ از مسعود کیمیایی تا ساموئل خاچیکیان، جوان اول سینما در دهه ۶۰، بازی در ۴۴ فیلم سینمایی و انبوهی سریال، کسب ۴ سیمرغ بلورین جشنواره فجر و ۵۴ سال حضور مستمر در سینما.
مظفری متولد ۲۲ بهمن ۱۳۲۹ در تهران، کارمند شرکت اتومبیل سازی بود اما فرصت همراهی یک دوست برای تماشای تئاتر، او را به حضور در صحنه علاقه مند کرد.
آشنایی با حسن شیروانی سبب شد در کلاس های بازیگری او شرکت کند و سال ۱۳۴۹ با بازی در چند پلان فیلم سینمایی «پایان تاریکی» به کارگردانی حسن شیروانی، نخستین تجربه بازی در سینما را سپری کند.
مظفری گرچه تا پیش از ۱۳۵۷، هفت فیلم بازی کرد اما این فرصت مهم را یافت مقابل دوربین کارگردانان برجسته شامل بهرام بیضایی(غریبه ومه ۱۳۵۲)، محمد متوسلانی(سازش ۱۳۵۳)، امیر شروان(ترکمن ۱۳۵۳)، فریدون گله (زیر پوست شهر ۱۳۵۳) و مسعود اسدالهی(همسفر۱۳۵۴) قرار گیرد.
وی در «سازش» و «همسفر» بازی مستقیمی با بهروز وثوقی داشت و بعدها در گفت وگوی دلیل ممنوع الاجرا شدن در تلویزیون را افتخار کردن به همکاری با بهروز وثوقی در یک برنامه زنده عنوان کرد.
سال ۱۳۵۷ با فیلم «سرخ پوست ها» ساخته غلامحسین لطفی که نگاهی به زندگی پر حسرت سیاهی لشکرها داشت با ایفای یکی از نقش های اصلی در کنار پرویز فنی زاده ظاهر شد و در همین فیلم بود که یکی از بهترین سکانس های رقص تاریخ را خلق کرد.
فعالیت در سینما را سال ۱۳۵۸ با «جنگ اطهر» محمدعلی نجفی از سر گرفت و دهه ۶۰ را با بازی در ۱۷ فیلم به پایان رساند.
دهه ۷۰ در ۱۱ فیلم از جمله «مسافران» و «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی ایفای نقش کرد و در این دهه ۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را کسب کرد.
دهه ۸۰ و ۹۰، دهه های پرکاری برای مظفری نبود و به جر تجربه ناموفق کارگردانی «قلب های ناآرام»(۱۳۸۱)، در ۱۰ فیلم بازی کرد!
آخرین فیلم مظفری «کوچه ژاپنی‌ها»(۱۴۰۳) امیرحسین ثقفی است که با ۱۴۵ میلیون تومان فروش، شکست مطلق را تجربه کرد.
مجید مظفری از جمله بازیگران مطرح طی ۵ دهه گذشته سینمای کشور است چه با رزومه کاری در اوج چه با «جوکر» در حضیض

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا