سینما

«فسیل»، «گنج قارون» نمی‌شود

این روزها از فیلم «فسیل» به عنوان پرفروش‌ و پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینما یاد می شود، این ادعا پذیرفتنی است مشروط به اینکه کدام تاریخ را برای سینما قائل شویم؛ سینمای قبل یا پس از انقلاب.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: فیلم طنز «فسیل» به کارگردانی کریم امینی پس از هفت ماه اکران با قیمت بلیط (میانگین) ۶۰ هزار تومان به فروشی حدود ۲۶۳ میلیارد تومان با جذب ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب دست یافته و از اسلاف رکوردشکن خود در پس از انقلاب از جمله عقابها و گشت ارشاد و … سبقت گرفته است.
شاید با این رقم فروش و تعداد مخاطب با جمعیت ۸۴ میلیون و خرده‌ای کنونی ایران بتوان برای «فسیل» عنوان رکوردشکن را قائل شد، اما باید این عنوان را برای بازه زمانی پس از انقلاب تعریف کرد زیرا به گواه آمارهای حداقلی و در دسترس، عنوان پرفروش ترین و پر مخاطب ترین فیلم تاریخ سینما شایسته «گنج قارون» است.
فیلم «گنج قارون» به کارگردانی سیامک یاسمی و نقش آفرینی «محمدعلی فردین» ۲۶ آبان سال ۱۳۴۴ در تهران اکران شد.
«گنج قارون» به رغم «فسیل»، فیلمی درام بود با چاشنی قصه ای عام پسند و جدال فقیر و غنی همراه با پایان خوش.
اثری که طبق روایت ها ابتدا برخلاف حضور فردین و المان های مخاطب پسند به مذاق مخاطبان خوش نیامد و اما به ناگهان فروش آن اوج گرفت.
بر اساس برخی منابع، «گنج قارون» در پایتخت با جمعتی حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۴۴، هشتصد هزار نفر بلیط خریدند و برای تماشا آن به سینما رفتند. در حالیکه میانگین قیمت بلیط سینماها ۱۰ ریال بود!
از آن گذشته در مقابل «گنج قارون» و «فردین» رقیب قدر بالیوددی از جمله «سنگام» بازی «راج کاپور» فوق ستاره سینمای هند روی پرده بود.
با این حال، «گنج قارون» حدود دو نیم میلیون تومان در سینماهای تهران در عرض یک سال و نیم فروخت. این در حالیست که به تایید برخی منابع، اطلاعی از فروش کل آن در شهرهای دیگر و چرخه اکران سراسر کشور در دسترس نیست.
فریدون جیرانی چندی پیش گفت، معتقدم «گنج قارون» تا این لحظه پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینما است، اما متاسفانه آماری از تعداد تماشاگران آن سال‌ها نیست.
وی همچنین افزود، اگر «عقاب‌ها» ۱۱ میلیون بیننده داشته، این آمار از فروش فیلم در سینماهای متعدد درآمده اما «گنج قارون» از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۵۸ نمایش داده شده و سال‌ها در سینما چرخیده است.
به هر روی، شاید با همین حساب سرانگشتی متوجه شد که «گنج قارون» پرفروش و پرمخاطب ترین تاریخ سینمایی ایران است، اما مزیت دیگری دارد، اینکه در حافظه چندین نسل دوام یافته و «فسیل» نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا