سینما

داریوش و عزت از گاو تا میکس

برخی کارگردانان همکاری متعددی با بازیگر محبوب داشته اند مانند مارتین اسکورسیسی و رابرت دنیرو یا داریوش مهرجویی و عزت الله انتظامی.


روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: مارتین اسکورسیسی تاکنون ۲۶ فیلم ساخته که در ۱۰ فیلم نقش اصلی را به رابرت دنیرو بازیگر محبوب خود داده است.
داریوش مهرجویی نیز طی مدت فعالیت خود ۲۴ فیلم ساخته و از انتظامی در ۹ فیلم شامل گاو، آقای هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه ای که می رفتیم، اجاره نشین ها، شیرک، هامون، بانو و میکس بهره برده است.
به راحتی می توان درک کرد در پس این همکاری ۳۰ ساله بین مهرجویی و انتظامی، رفاقت و صمیمیتی بلندتر از عمر این همکاری وجود دارد.
در روزهای پس از قتل مهرجویی، فیلمی از حاشیه جشن حافظ در سال ۱۳۸۵ منتشر شد که مهرجویی و انتظامی درمورد یک همکاری مشترک، با یکدیگر شوخی می کنند.
همکاری مهرجویی با انتظامی سال ۱۳۴۸ با فیلم تحسین شده «گاو» آغاز شد. ایفای عالی شاه نقش «مش حسن» در «گاو» انتظامی را از گمنامی نجات داد و برای وی جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد و جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو در سال ۱۹۷۱ را در پی داشت.
این همکاری با آقای هالو (۱۳۴۹)، پستچی (۱۳۵۱)، دایره مینا (۱۳۵۳) و مدرسه‌ای که می‌رفتیم (۱۳۵۹) ادامه یافت و گرچه مهرجویی نقش اصلی این فیلم ها را به علی نصیریان بخشید اما انتظامی به عنوان نقش مکمل حضوری محکم و قرص داشت.
سال ۱۳۶۵ کمدی – اجتماعی «اجاره نشین ها» محصول مشترک مهرجویی و انتظامی پرفروش ترین فیلم سال شد و انتظامی در نقش «عباس آقا سوپرگوشت» خودنمایی کرد.
انتظامی سال ۱۳۶۶ در «شیرک» و ششمین همکاری با مهرجویی نقش «حاج خالو» را ایفا کرد. سال ۱۳۶۸ در «هامون» شاهکار مهرجویی در کنار خسرو شکیبایی درخشید.
انتظامی سال ۱۳۷۰ در «بانو» مهرجویی به «قربان سالار» جان بخشید و سال ۱۳۷۸ با «میکس»، آخرین همکاری مهرجویی و انتظامی به روی پرده بردند.
در مراسم تشییع انتظامی در روز یکشنبه ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۷ مهرجویی حضور نداشت و در روز ۲۶ مهر سال ۱۴۰۲ غایب بزرگ تشییع مهرجویی، انتظامی بود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا