رادیو و تلویزیون

محمد فیلی: «سوادیاران» یک نفر هم را باسواد کند، ارزشمند است

محمد فیلی بازیگر «سوادیاران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عبدالرضا فیروزان که این روزها از شبکه آموزش سیما روی آنتن می رود، درباره حضورش در این مجموعه تلویزیونی در گفت و گویی داشته که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید:

به گزارش روزنه هنر، هنر و به خصوص فیلم و سریال ابزار خوبی برای انتقال مفاهیم مهمی مثل سوادآموزی است. کاری که عبدالرضا فیروزان، تهیه‌کننده و کارگردان «سوادیاران» هم انجام داده‌. البته در ساخت کارهای تاثیرگذار و مهم در کنار شاخصه‌هایی مثل فیلمنامه خوب و قوی، بودجه و زمان مناسب هم موثر است و باید نگاه سازندگان نیز به کار جدی باشد. در این راه، آقای فیروزان هم به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان تلاشش را کرده ‌است. از طرفی باید در ساخت آثار نمایشی از حرف‌های تکراری دوری جست. ضمن این‌که قصه‌های جذاب توسط نویسنده‌های خوب و حرفه‌ای نوشته شوند که مخاطب را با خود همراه کنند.
– اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شد در مجموعه «سوادیاران» بازی کنم، موضوع و محتوای فیلمنامه بود. شاید در نگاه اول خیلی نقش متفاوتی نیست و چالش زیادی نداشته‌باشد، اما فکر کردم اگر بتوانم با بازی در این مجموعه قدمی بردارم که کسی تشویق شود به آموزش خواندن و نوشتن، با ارزش است و به آنچه از این کار خواسته‌ام، رسیده‌ام.

-از آنجا که بی‌سوادی واقعا معضل بزرگی است، امیدوارم با حضورم دراین سریال حداقل یک نفر را به سوادآموزی تشویق کنم و روی یک نفر تاثیر گذاشته‌باشم؛ چون بی‌سوادی و تنبلی برای سوادآموزی مشکلی است که متاسفانه وجود دارد.

-متأسفانه هنوز افرادی را می‌توان یافت که در جامعه امروزی و با پیشرفت‌های علمی موجود، باز هم بی‌سواد هستند. مثلاً افرادی را می‌شناسم که حتی نامشان را هم به سختی می‌نویسند. هرچند این موضوع بیشتر در افرادی به چشم می خورد که سن بالاتری دارند، اما متاسفانه بچه‌هایی هم هستند که به دلیل فقر یا فرهنگ خانواده هنوز بی‌سواد و از تحصیل جا مانده‌اند. آن هم در شرایطی که بی‌سوادی می‌تواند برای آنها در آینده عواقبی جبران ناپذیر داشته ‌باشد. بنابراین سازندگان «سوادیاران» سراغ موضوع مهمی رفته و تلاش کرده‌اند این مشکل را ریشه‌یابی کنند. امیدوارم بی‌سوادی در کشور ما ریشه‌کن شود تا شاهد مشکلات و معضلاتی پیرامون این موضوع نباشیم. چون مشخص نیست ۲۰سال دیگر جامعه چگونه می‌تواند این افراد را بپذیرد و چه سرنوشتی پیدا خواهندکرد.

– امیدوارم تولید و پخش چنین سریال‌هایی حتی باعث شود عده‌ای به فکر بیفتند و تلاش کنند از هر طریقی که شده این معضل را ریشه کن کنند و افراد بی‌سواد را به سمت سوادآموزی سوق بدهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا