فرهنگ و جامعه

«همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها: راهکارها و موانع» افتتاح شد

«همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها: راهکارها و موانع» با حضور گروهی از استادان  دانشگاه‌ها و پژوهشگران این حوزه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد.

به گزارش روزنه هنر به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ محمدرضا ترکی، دبیر همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها در مراسم گشایش این همایش گفت: با توجه به این که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی  نهاد سیاست‌گذار در حوزۀ ادبیات فارسی است، وظیفۀ خود دانستیم تا بنا به ضرورتی که در حوزۀ ادبیات پایداری احساس می‌کردیم، رویدادی ملّی را در این حوزه برنامه‌ریزی و برگزار کنیم تا ضمن بررسی موانع، بتوانیم راهکارهایی برای بهبود وضیعت گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ارائه کنیم.

او افزود: با توجه به اینکه نزدیک به یک دهه از تأسیس رشتۀ ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد می‌گذرد، در نخستین گام این رویداد را به‌طور تخصصی به ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها اختصاص دادیم و جای بسی خوشحالی است که جمعی از بهترین استادان و پژوهشگران این حوزه برای برگزاری این همایش دعوت ما را پذیرفتند.

این عضو پیوستۀ فرهنگستان ادامه داد: با این که در دانشگاه‌های متعددی در ایران رشتۀ ادبیات پایداری تدریس می‌شود؛ امّا، همچنان از نظر تأمین منابع درسی و استاد متخصص در این حوزه کاستی‌هایی وجود دارد و برای آیندۀ شغلی دانش‌آموختگان‌ این رشته برنامه‌ریزی نشده است. با برگزاری همایش ملّی اعتلای ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها قصد داریم، زمینه‌ای را برای هم‌افزایی امکانات واحدهای دانشگاهی و بررسی مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند فراهم کنیم. در این رویداد از ابتدای امر اندیشکدۀ ادبیات پایداری حوزۀ هنری با ما همکاری و همراهی شایسته‌ای کردند.

محمدرضا‌ ترکی با اشاره به استقبال از گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها گفت: بیشتر دانشجویانی که گرایش ادبیات پایداری را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند از مستعدترین دانشجویان رشتۀ ادبیات به شمار می‌روند.

او گفت: امیدواریم «همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها: راهکارها و موانع» بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و بتوانیم از دستاوردهای آن برای برطرف‌ کردن کاستی‌هایی که در حوزۀ ادبیات پایداری بهره‌برداری کنیم.

ترکی در بخش پایانی سخنانش گفت: برگزاری این همایش فرصت مغتنمی است تا زمینۀ تدوام ارتباطی که به واسطۀ برگزاری این رویداد میان مدرسان دانشگاه در گرایش ادبیات پایداری و دانشجویان و پژوهشگران با فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌وجود آمده فراهم شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا سنگری گفت: همکاری که میان گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اندیشکدۀ ادبیات پایداری حوزۀ هنری را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این همکاری تداوم یابد. ما بر این باوریم که این رویداد و دستاوردهای آن می‌تواند به اعتلای ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها کمک کند.

او افزود: در طول برگزاری همایش، پنج کارگروه «تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری ادبیات پایداری»؛ «بررسی برنامۀ درسی و سرفصل‌های موجود در گرایش ادبیات پایداری»، «بررسی وضعیت موجود منابع درسی»، «کارگروه دانشجویان نخبۀ این گرایش» و «بررسی نشریات حوزۀ ادبیات پایداری» با حضور صاحب‌نظران تشکیل می‌شود.

سنگری در پایان سخنانش گفت: در دهۀ گذشته چندین نشست تخصصی در حوزۀ ادبیات پایداری برگزار شده است؛ امّا، این برنامه‌ها تداوم پیدا نکرده است. امیدوارم در سال‌های آینده نیز این همایش برگزار شود و به‌طور تخصصی دربارۀ ادبیات پایداری بحث و گفت‌وگو شود و با دستاوردهایی که این همایش به همراه خواهد داشت چشم‌انداز روشن‌تری پیش روی خودمان بببینیم.

«همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها راهکار و موانع» به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری اندیشکدۀ ادبیات پایداری حوزۀ هنری در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا