سینما

به بهانه درگذشت کارل ودرز و به یاد آپولو کرید

«کارل ودرز» هیچگاه نتوانست به محبوبیت سایر همرنگان خود مانند دنزل واشنگتن، دنی گلوور و مورگان فریمن در سینما دست یابد اما با ایفای یک نقش مهم در فیلم تاریخ ساز «راکی» شهرتی ابدی کسب کرد.

روزنه هنر، امید غیاثوند نوشت: این ورزشکار، بازیگر، صداپیشه و تهیه کننده سینما، ۱۴ ژانویه ۱۹۴۸ در نئواورلئان لوئیزیانا متولد شد. در نوجوانی به بوکس، فوتبال، ژیمناستیک، جودو و کشتی پرداخت و سپس به عنوان ورزشکار حرفه ای، به فوتبال آمریکایی روی آورد.

ودرز سال ۱۹۷۴ موفق به کسب مدرک لیسانس بازیگری و در همان سال از حضور در فوتبال آمریکایی بازنشسته شد و بازیگری را دنبال کرد.

وی اولین نقش خود را در فیلم سینمایی «سوءاستفاده کنندگان» آغاز کرد و پس از حضور در چند نقش حاشیه ای در فیلم های دیگر از جمله «برخورد نزدیک از نوع سوم» ساخته استیون اسپیلبرگ، سال ۱۹۷۶ در فیلم سینمایی «راکی» به کارگردانی جان آویلدسن جلوی دوربین رفت.

ودرز در «راکی» نقش یک قهرمان بوکس حرفه ای به نام «آپولو کرید» را بازی کرد که قصد دارد با برپایی یک مسابقه بوکس، اسم و رسمی تازه برای خود کسب کند و در نهایت مقابل «راکی بالبوا» بوکسور آماتور که سیلوستر استالونه نقش آن را بازی می کرد، قرار می گیرد.

موفقیت بی نظیر «راکی» در گیشه و نزد منتقدان و کسب سه اسکار، باعث شهرت همه بازیگران فیلم از جمله ودرز شد.

موفقیت «راکی» سازندگان این اثر ورزشی – حماسی را ترغیب به ساخت دنباله های دیگر کرد و ودرز تا «راکی ۴» در این پروژه حضور داشت.

استالونه برای ساخت «راکی ۶» از ودرز اجازه خواست که از نقش های وی در «راکی» های قبلی برای نسخه جدید استفاده کند که وی مخالفت کرد و خواستار ایفای یک نقش واقعی شد و در نهایت اختلاف خود را با استالونه رفع کرد و اجازه داد فیلم او در اسپین اف «کرید» استفاده شود.

مهمترین فیلم های ودرز پس از بازی در سری «راکی»، حضور در «اکشن جکسون» و نیز «غارتگر» بود که با آرنولد شوارتزنگر همبازی شد.

نقش آفرینی در چند سریال، صداپیشگی در چند انیمیشن و بازی در آگهی بازرگانی متعدد از دیگر فعالیت های ودرز بود و وی دیگر حضور برجسته ای در سینما نداشت.

ودرز اول فوریه سال ۲۰۲۴ در ۷۶ سالگی بر اساس اعلام خانواده وی، «در خواب با آرامش» درگذشت.

استالونه پس از درگذشت وی در پیامی به آشنایی خود با ودرز اشاره کرد و گفت: روزی که او را برای اولین بار دیدم زندگی برای من همیشه بهتر شد. ودرز یک اسطوره بود. خوشحالم که بخشی از زندگی او بودم. در قدرت استراحت کن و به مشت زنی ادامه بده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا