سینمافرهنگ و جامعه

۴ فیلم ماندگار از ۴ رمان شاهکار

اختصاصی؛

۴ فیلم ماندگار از ۴ رمان شاهکار
روزنه هنر – امید غیاثوند
دریافت سوژه برای ساخت فیلم می تواند از منابع مختلفی باشد؛ گاه پیش آمده برخی فیلمسازان سوژه اثر خود را از خواب و رویا گرفته اند و یا از داستان بازگویی شده توسط یک دوست فیلم خود را ساخته اند.
اما بسیار پیش آمده فیلمسازان با اقتباس از اثری ادبی، فیلم ساخته اند و برخی در این مسیر بسیار موفق بوده اند.
«بر باد رفته»(۱۹۳۹) اثر ویکتور فلمینگ از مشهورترین آثار سینمایی است که شهرت خود را از رمان مارگات میچل و به همین نام وام گرفته است.
این فیلم که داستان عاشقانه را در بستر جنگ های داخلی آمریکا روایت می کند، در ۱۴ رشته نامزد و موفق به کسب ۱۰ جایزه شد.
«بر باد رفته» با بازی «کلارک گیبل» و «ویوین لی» فروش خیره کننده ای داشت و منتقدان از آن استقبال کردند و در رتبه چهارم فهرست ۱۰۰ فیلم برتر بنیاد فیلم آمریکا جای گرفت.
«پدرخوانده»(۱۹۷۲) ساخته فرانسیس فورد کاپولا یکی دیگر از آثار ارزشمند سینمایی اقتباس شده از اثر ادبی است. کاپولا با اقتباس از رمان مافیایی «پدرخوانده» نوشته ماریو پوزو یکی از تأثیرگذارترین آثار همه دوران را ساخت.
مارلون براندو برای ایفای نقش «دون کورلئونه» جایزه اسکار گرفت «آل پاچینو» در نقش «مایکل کورلئونه» چون ستاره ای در سینما متولد شد.
«پدرخوانده» فیلم محبوب منتقدان است و رتبه دوم از فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیستم بنیاد فیلم آمریکا را در اختیار دارد.
«فهرست شیندلر»(۱۹۹۳) ساخته استیون اسپیلبرگ نیز شاهکاری سینمایی دیگری از کتاب است. فیلم بر اساس رمان «کشتی شیندلر» نوشته توماس کنیلی و داستان فردی به نام «اسکار شیندلر» با بازی «لیام نیسون» را روایت می کند که تلاش دارد جمعی از یهودیان را از اردوگاه نازی ها نجات دهد.
فیلم ۳۲۲ میلیون دلار فروخت و با نامزدی در ۱۲ رشته اسکار، هفت جایزه کسب کرد و بنیاد فیلم آمریکا رتبه هشتم فهرست ۱۰۰ بهترین فیلم آمریکایی را به آن داد.
«فارست گامپ»(۱۹۹۴) ساخته رابرت زمه کیس را نیز باید از جمله آثار بسیار موفق مقتبس از کتاب دانست. این فیلم با بازی تام هنکس بر اساس رمان وینستون گروم ساخته شد و شرحی از دوره تاریخی آمریکا است که با سیر تحولی جسمی شخصیت اصلی فیلم عجین شده است.
هرچند فیلم به طور قابل توجهی با کتاب فاصله دارد اما اثری بسیار دیدنی است و موفق شد ۶ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین بازیگر مرد برای تام هنکس را به ارمغان بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا