سینما

تماشای «بازرس ویژه» به یاد حادثه معدن در طبس

روزنه هنر- امید غیاثوند
این روزها همزمان با ریزش معدن در طبس و جان باختن ۵۲ معدن کار، با تماشای فیلم «بازرس ویژه» می توان به گوشه ای از زحمات این افراد پی برد.
فیلم درام اکشن «بازرس ویژه» محصول ۱۳۶۰ به کارگردانی منصور تهرانی است.
منصور تهرانی با بهره گیری از آموزه های قیام عاشورا، اثری ظلم ستیزانه در بستر روایت ستمی که به معدن کاران در رژیم گذشته می شود، ارائه می دهد.
داستان «بازرس ویژه» در سالهای قبل از انقلاب اتفاق می افتد. حکایت ظلم و ستمی که سهامداران معدن ذغال سنگ در سوادکوه سالها بر کارگران و اهالی روستا روا داشتند. آنها دست به دامان بازرس ویژه می شوند اما بی توجهی و همدستی او با مالکان معدن باعث خشم و خروش مردم شد و نهایتا در روز عاشورا علیه ظلم بپا می خیزند.


در این فیلم فرامرز قریبیان در نقش «طالب عسگری» و مرحوم داود رشیدی در نقش «سید بابا رسول زاده» بازی کرده اند و علی محزون، کاظم افرندنیا، عباس مختاری و بهزاد رحیم‌خانی دیگر نقش های این فیلم را برعهده دارند.
دوبله این فیلم هم بی نظیر است. مرحوم جلال مقامی به جای فرامرز قریبیان و مرحوم ایرج ناظریان به جای مرحوم داود رشیدی و مرحوم حسین عرفانی به جای مرحوم کاظم افرندنیا صحبت کرده اند.
«بازرس ویژه» با توجه به بضاعت ابرار فیلمسازی در دهه ۶۰ و وقوع جنگ، فیلم خوش ساختی است و دیدن آن بعد از ۳۴ از ساخت، و با توجه به حادثه غمگین معدن طبس ارزش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا