سینما

نگاهی به سینمای جهان؛ «سخنرانی پادشاه»؛ به وقت حرف زدن

«قدرت بیان» نقش مهمی در بسط تشخص اجتماعی دارد و خلل در آن، برای هر فردی دردسر ساز است.
فیلم «سخنرانی پادشاه» ساخته تام هوپر نمونه جذاب در این باب است و نشان می دهد که چگونه پادشاه بریتانیای کبیر بر این چالش سخت و در یکی از بزنگاه های تاریخ معاصر غلبه می کند.
به گزارش روزنه هنر، این فیلم داستان «دوک یورک» را روایت می کند که دچار «لکنت» است و این عارضه وقتی بیشتر جلوه می کند که از بد حادثه قرار است جانشین پدر آن هم در برهه خطیر جنگ جهانی دوم شود و برای حفظ روحیه مردم باید مرتب نطق های رادیویی قرائت کند!
اما تلاش های «دوک یورک» برای رفع لکنت، منجر به آشنایی وی با «لیونل لوگ» گفتار درمانگر می شود.
آشنایی «دوک یورک» عصبی مزاج و «لیونل لوگ» خونسرد نقطه پیش برنده این اثر خوش ساخت است و بده بستان های این دو شخصیت با دیالوگ های جذاب معرکه از آب در آمده و پایان خوشی را رقم می زند. فیلم آغاز بی نظیری دارد و با ورود «دوک یورک» در سال ۱۹۲۵ به ورزشگاه ویمبلی برای افتتاح نمایشگاه امپراطوری و آشکار شدن ناتوانی وی در نطق افتتاحیه رقم می خورد، و کارگردان از همان ابتدا مخاطب را در جریان غصه قرار می دهد. فیلمنامه بی نقص و دیالوگ محور، «سخنرانی پادشاه» را به اثری ماندگار تبدیل کرده است. طراحی صحنه، لباس، دکور و فیلمبرداری با تونالیته طوسی متالیک به فیلم غنای مضاعفی بخشیده است.
اما آنچه که بیش از هر چیزی در این اثر خوش ساخت جلوه کرده، بازی بسیار عالی کالین فرث(دوک یورک) و جفری راش(لیونل لوگ) است.
سخنرانی پادشاه در سال ۲۰۱۱ و هشتاد وسومین دوره جایزه اسکار در ۱۲ رشته نامزد شد. کالین فرث اسکار بهترین بازیگر مرد را کسب کرد و همچنین اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به این فیلم تعلق گرفت.اما به حق نباید از بازی «جفری راش» گذشت و ثابت کرد آکادمی اسکار با ندادن جایزه به وی، در مواقعی چقدر بدسلیقه است. فیلم فروش فوق‌العادی داشت و نسبت به هزینه ۱۵ میلیون دلاری، گیشه پر رونق ۴۲۷ میلیون دلاری را تجربه کرد.
«سخنرانی پادشاه» با همه مزیدهای سینمایی، حاوی پیام مهمی است و اینکه برای حکمرانی «پوشیدن یونیفرم و نگهداشتن خود روی اسب بگونه ای که نیفتی» کافی نیست و این پیام در سکانس و دیالوگ جالب هنگامی که «دوک یورک» و دختر خردسال وی (ملکه الیزابت) مشغول تماشای یکی از نطق های آتشین «هیتلر» از تلویزیون هستند، گنجانده شده است:
دختر(ملکه الیزابت): پدر اون چی میگه؟
پدر(دوک یورک با حسرت): نمی دونم چی میگه اما می دونم خیلی خوب حرف می زنه!

نویسنده: امید غیاثوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا