رادیو و تلویزیون

فخری خوروش درگذشت

پرویز پرستویی در پستی در اینستاگرامش خبر از درگذشت فخری خوروش داد.

به گزارش روزنه هنر، در پست اینستاگرامی پرستویی آمده است:
متاسفانه فخری خوروش،هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما که سال ها در غربت زندگی میکرد دیروز(شنبه) ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس درگذشت
روحش شاد و یادش گرامی
تسلیت به بازماندگان این هنرمند تکرار ناشدنی که در آثار بسیار خوبی چه در تئاتر و چه در سینما از خود بجای گذاشت.
فخری اسودی مشهور به فخری خوروش هنرپیشه پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران متولد ۱۰ خرداد ۱۳۰۸ در کرمانشاه است. اولین تجربه او در این زمینه یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های معروف بود: دست‌های آلوده اثر ژان پل سارتر. درخشش او در این اجرا باعث شد از کارش استقبال به عمل آید و از او دعوت شد در نمایش‌های بعدی از جمله محاکمهٔ ماری دوگان و تاتی‌یانا هم نقش ایفا کند.از اواخر دههٔ سی، از سینما کناره گرفت و نیروی خود را تماماً در تئاتر به کار گرفت و به یکی از مشهورترین بازیگران تئاتر تبدیل شد.

فخری خوروش از اواخر دههٔ چهل، به همراه موج نو سینمای ایران، بار دیگر به سینما بازگشت و در فیلم‌های مختلفی بازی کرد که برخی از این فیلم‌ها جزو مهمترین فیلم‌های موج نوی سینمای ایران به‌شمار می‌آیند؛ از جمله آقای هالو (داریوش مهرجویی)، نفرین (ناصر تقوایی)، شازده احتجاب (بهمن فرمان‌آرا)، شطرنج باد (محمدرضا اصلانی) و سوته‌دلان (علی حاتمی).
خوشنامی و توانمندی خوروش باعث شد او از معدود بازیگران زن سینمای ایران باشد که در دوران پس از انقلاب هم راهش را در سینما ادامه دهد. خوروش پیش از انقلاب هرگز در سریالی بازی نکرد، اما در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی در سال‌های بعد از انقلاب بازی کرد که از آن جمله می‌توان به «امیرکبیر» و بازی در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه، اشاره کرد که از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های وی است. وی در سریال‌های «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» نیز بازی کرده‌است و در آخرین اثر سینمایی‌اش در فیلم «یک بوس کوچولو» (بهمن فرمان‌آرا)، حضوری مؤثر را در سکانس پایانی رقم می‌زند.

وی از سال ۱۳۸۵ تا کنون در آمریکا اقامت دارد. در سال ۲۰۱۰ در سومین دوره جشنواره «فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو» از فخری خوروش برای ۵۰ سال فعالیت هنری تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا